Web-sisällön esitys Web-sisällön esitys

Ohjeet vammaisille ja liikuntarajoitteisille matkustajille

 

Tallink Siljalla pyritään siihen, että vammainen ja liikuntarajoitteinen matkustaja kykenee matkustamaan laivoillamme mahdollisimman itsenäisesti, sujuvasti ja helposti.

Terminaalien ja/tai laivayhtiön tarjoama avustamispalvelu on tarkoitettu matkustajille, joiden liikuntakyky on rajoittunut fyysisen vamman tai kehitysvamman takia, näkö- ja kuulovammaisille, tilapäisesti liikuntarajoitteisille ja kaikille heille, jotka tarvitsevat erityisapua. Palvelu on maksuton.

Tallink Silja ei tarjoa avustamispalvelua Saaristoristeilyllä. Olettehan ystävällisesti yhteydessä Myyntipalveluumme, mikäli haluatte varata Saaristoristeilyn.

Sen varmistamiseksi, että kaikki sujuu ja matkasi on niin mukava kuin mahdollista, kannattaa muistaa:

- Ilmoita matkavarausta tehdessä avun tarpeesta matkatoimistolle tai laivayhtiölle.
- Varmista, että sinulla on kaikki tiedot, jotka tarvitset ennen kuin toteutat matkasuunnitelmasi.
- Ole realisti omien tarpeidesi suhteen, erityisesti, mikäli et pysty kävelemään pitkiä matkoja ilman apua. Matkat lähtöselvityksestä laivalle voivat olla hyvin pitkiä.
- Terminaalien ja/tai laivayhtiön avustamispalvelu on ns. yleisavustamista. Mikäli tarvitset henkilökohtaista apua (mm. ruokailemisessa, nostamisessa, yhteydenpidossa, lääkityksessä ja wc-käynneissä) matkasi aikana tulee sinulla olla oma avustaja mukana.

 

Avustamispalvelu

Matkaa varatessa tai viimeistään 48 tuntia ennen lähtöä sinun tulee tilata avustamispalvelu matkatoimistolta tai laivayhtiöltä. Ilmoitathan myös mikäli käytät pyörätuolia tai muita apuvälineitä.

Terminaaliin saavuttuaan avustamista tarvitsevan tulee ilmoittautua kutsupisteellä. Kutsun saatuaan avustaja tulee paikalle ja avustaa sinua lähtöselvityksessä sekä saattaa sinut laivaan. Saapuvaa matkustajaa autetaan laivalta terminaalin kutsupisteelle.

Huomioithan, että avustettavan asiakkaan matkatavaroiden tulee olla määrältään ja muodoltaan sellaisia, jotka hän olisi kykenevä toimittamaan laivaan ja sieltä pois itse, mikäli ei olisi vammainen tai liikuntarajoitteinen. Avustettavalla asiakkaalla saa olla maksimissaan kaksi (2) matkatavaraa, jonka yhteispaino ei ylitä 35 kiloa. Mikäli asiakkaalla on enemmän matkatavaraa kuin edellä mainittu, tulee hänen itse järjestää matkatavaroiden kuljettaminen lähtöselvityksestä laivaan ja sieltä pois oman avustajan tai matkakumppanin avulla. EU-asetuksen mukainen avustamispalvelu on tarkoitettu liikuntaesteisen henkilön avustamiseen lähtöselvityksestä/terminaalin kutsupisteeltä laivaan ja päinvastoin matkatavaroiden kanssa, se ei ole kantopalvelu.

 

Avustamispalvelun varaaminen

Avustamispalvelutilaukset Tallink Siljalta:

Tallink Siljan asiakaspalvelu

0600 157 00, palvelemme ma-pe 8-20, la 9-17, su 10-18
(1,75 €/vastattu puhelu + aina pvm/mpm)

Mahdolliset poikkeukset aukioloajoissa voit tarkistaa osoitteesta www.tallinksilja.fi/palvelunumerot

tai

Tallink Siljan palvelupisteet Suomessa


Terminaalit

Olympiaterminaali, Olympiaranta 1. Avoinna joka päivä klo 09.30-17.00.

Länsiterminaali 1, Tyynenmerenkatu 8. Avoinna joka päivä klo klo 16.00-18.30.

Länsiterminaali 2, Tyynenmerenkatu 14. Avoinna 4.6. asti sekä 4.9. alkaen: ma-ke, pe-su klo 06.15-22.30 ja ti klo 06.15-20.30. Ajalla 5.6.-3.9. ma-ke, pe-su klo 06.15-22.30 ja to klo 06.15-23.30

Turun terminaali, Linnankatu 91. Avoinna 31.5. asti joka päivä klo 06.30-09.30 ja klo 16.00-20.15.

Maarianhaminan terminaali, Västra hamnen. Avoinna joka päivä 12.45-14.00, 23.00-01.00 ja 03.45-5.00.

Långnäsin terminaali, Lumparland. Avoinna joka päivä 23.30-03.00.

Mahdolliset poikkeukset aukioloajoissa voit tarkistaa osoitteesta www.tallinksilja.fi/satamat
 

Matkamyymälät

Helsinki, Erottajankatu 19. Avoinna ma-pe klo 09.30-17.00, la-su suljettu. Huom! Emme suosittele Erottajan matkamyymälää liikuntaesteisille (myymälään portaat). Vaihtoehtona Olympiaterminaali, Olympiaranta 1. Matkamyynti avoinna terminaalissa klo 9.30-15 joka päivä.

Turku, Aurakatu 5. Avoinna ma-pe klo 09.30-17.00, la-su suljettu.

Tampere, Kuninkaankatu 30. Avoinna ma-pe klo 09.30-17.00, la-su suljettu.

Maarianhamina, Tallink Silja Hamnterminalen, Västra Hamnen. Avoinna ma-pe klo 09.30-17.00, la-su suljettu.

Mahdolliset poikkeukset aukioloajoissa voit tarkistaa osoitteesta www.tallinksilja.fi/matkamyymalat

tai voit täyttää oheisen lomakkeen

Yhteydenottopyyntö / Avustamispalvelu

Suomeksi →

På svenska →

In English →

Eesti keeles →

Voit olla myös yhteydessä matkasi varanneeseen matkatoimistoon.

Lue myös

EU-asetus N:o1177/2010 matkustajien oikeuksista sisävesi- ja meriliikenteessä →
EU förordning nr 1177/2010 om passagerares rättigheter vid resor till sjöss och på inre vattenvägar →
EU regulation No 1177/2010 concerning the rights of passengers when travelling by sea and inland waterway →
EL määrus nr 1177/2010 mis käsitleb meritsi ja siseveeteedel reisijate õigusi →

Avustamisen laatuvaatimukset ja esteettömyyden ehdot →