Ajankohtaista tietoa korona­­­viruk­sen vaikutuksista

Sivua päivitetty viimeksi 28.7. klo 9.30

Laivamatkat ovat varattavissa myyntipalvelumme, verkkosivujemme, mobiiliapplikaatiomme ja matkamyymälöidemme kautta. Huomioimme kaikissa toimenpiteissä asiakkaidemme hyvinvoinnin. Palvelut laivoilla voivat olla osin supistetut, ja viihdeohjelma voi poiketa normaalista tarjonnasta. Lisäämme palvelujen määrää asteittain.

Luottavaisin mielin laivalle - tutustu ajankohtaisiin toimenpiteisiimme


Tältä sivulta löydät ajankohtaista tietoa liittyen koronavirukseen sekä sen vaikutuksista laivojen liikennöintiin ja muihin palveluihimme.

Olemme lieventäneet muutosehtojamme ja tehneet paljon toimenpiteitä tilanteen helpottamiseksi. Noudatamme viranomaisten ohjeistuksia ja seuraamme tilannetta jatkuvasti.

Kiitos ymmärryksestäsi ja kärsivällisyydestäsi!

Tutustu risteilyvalikoimaamme 
Lue lehdistötiedotteemme

Varausten muutokset ja -peruutukset
Matkustajien hyvinvoinnista huolehtiminen
Reittikohtaiset tiedot
Tallink hotellit

THL:n ja Suomen hallituksen matkustusohjeet

Suomen hallituksen päätöksellä suomalaisten vapaa-ajanmatkustus kotimaassa, Viroon ja Latviaan on sallittu eikä matkustajien tarvitse Suomeen palatessa jäädä omaehtoiseen 14 vuorokauden karanteeniin. Baltian maihin suomalaiset voivat myös matkustaa ilman karanteenia.

Ruotsista Suomeen saapuvan henkilön on syytä 14 vrk ajan rajoittaa tarpeettomia lähikontakteja ja noudattaa omaehtoista karanteenia. Omaehtoisessa karanteenissa liikkuminen rajoittuu vain työpaikan ja asuinpaikan välille sekä muuhun välttämättömään liikkumiseen.

THL:n yleisohje Suomeen saapuville matkustajille (PDF) →
THL:n ohje omaehtoiseen karanteeniin (PDF) →

Lisätietoja, usein kysyttyjä kysymyksiä ja ohjeita matkailijoille löytyy THL:n sivuilta Ajankohtaista koronaviruksesta COVID-19.

Varausten muutokset ja peruutukset

  • Asiakaspalvelu

    Teemme parhaamme palvellaksemme asiakkaita

    Asiakaspalvelumme on apunasi matka-asioissa. Voit muuttaa matkavaraustasi kätevimmin muutoslomakkeen kautta. Monia muutoksia voit tehdä myös itse Tallink Silja -sovelluksen tai online-palvelumme kautta, esimerkiksi lisätä varaukselle henkilötietoja.

    Meillä on tällä hetkellä valtava määrä asiakaskyselyjä, joten kunkin varauksen käsittely voi viedä tavallista kauemmin. Kiitämme jo etukäteen kärsivällisyydestäsi ja ymmärryksestäsi haastavana aikana. Lomakkeen kautta jätettyihin muutospyyntöihin vastaamme lähtöpäivän mukaisessa järjestyksessä. Tällä hetkellä käsittelemme matkavarauksia tästä päivästä n. 2 viikkoa eteenpäin. Takaisinmaksujen keskimääräinen käsittelyaika on tällä hetkellä n. 4-6 viikkoa. Voit myös itse auttaa ja tarkistaa varauksesi yhteystiedot netissä ”Varaukseni”-osiossa. Tällöin varmistat, että voimme tarvittaessa ottaa yhteyttä.

    Olemme päivittäneet ajankohtaista tietoa myös Chat-palveluumme, päivitämme tietoja verkkosivuille sekä lähetämme myös tiedotteita ja uutiskirjeitä asiakkaillemme tilanteen päivittyessä.

    Mikäli jo varatulle matkallesi tulee meistä johtuvia reitti- tai muita muutoksia, otamme yhteyden mahdollisimman pian. Varaukset käydään läpi lähtöjärjestyksessä ja yhteydenotot tehdään porrastetusti.

    Katso kaikkien matkamyymälöiden aukioloajat

    Usein kysyttyjä kysymyksiä


    Usein kysyttyjä kysymyksiä


    Klikkaa kysymystä nähdäksesi vastauksen.

    Mikä on arvolahjakortti?
    Tarjoamme matkan peruutuksen vaihtoehtona arvolahjakorttia, jonka arvo on +10 % maksamasi matkavarauksen arvoon nähden. Jos matkasi on maksanut esimerkiksi 500 euroa, voit vaihtaa sen 550 euron arvoiseen arvolahjakorttiin. Mainitsethan muutoslomakkeessa, jos haluat vaihtaa maksetun matkasi arvolahjakortiksi. Arvolahjakortti on voimassa 31.12.2021 saakka.

    Matkavahvistuskirjeessä arvolahjakortin arvot näkyvät vasemmassa reunassa id-koodien yhteydessä. Maksettu summa näkyy vahvistuksen oikeassa reunassa.
     
    Olen peruuttanut matkani kaksi viikkoa sitten. Milloin palautus näkyy kortillani/pankkitililläni?
    Takaisinmaksujen käsittely on ruuhkautunut ja keskimääräinen käsittelyaika on tällä hetkellä noin 4-6 viikkoa. Pahoittelemme viivästystä!
     
    Miten käy kanta-asiakaspisteideni? Säilyykö asiakkuuteni kulta-/hopeatasolla?
    Kanta-asiakaspisteet eivät vanhene ajalla 12.3.-31.12.2020. Myös tasojen voimassaoloaikaa on jatkettu 31.12.2020 asti. Kanta-asiakastasojen muutokset hoidetaan mahdollisimman nopeasti tilanteen rauhoituttua, joten muutokset eivät näy vielä esim. pistetiliotteella. Käymme läpi myös ne asiakkuudet, joiden taso on pudonnut 12.3.2020 tai sen jälkeen.
     
    Vanhenevatko sarjaliput?
    30.6.2020 mennessä vanhenevien sarjalippujen voimassaoloaikaa pidennetään 31.12.2020 asti. Ilmoithan sarjalippujen ID-koodit osoitteeseen salesfin@tallinksilja.com
     
    Minulla on etukortti/lahjakortti, joka vanhenee, miten toimin?
    30.6.2020 mennessä vanhenevien etu- ja lahjakorttien voimassaoloaikaa pidennetään 31.12.2020 asti. Ilmoitathan Matkavarauksen muutos -lomakkeen kautta etukorttisi id-numeron tai tuotekoodin. Huomaathan, että etu- ja lahjakorttien käytössä on rajoituksia ajalla 22.6.-9.8.
     
     
    Vanhenevatko Club One -bonuspisteet?
    Bonuspisteet eivät vanhene ajalla 31.3.–31.12.2020.
     
    Mistä löydän lisätietoja Pre-Order-palvelusta?
    Lisätietoa Pre-Order-palvelusta löydät täältä.
  • Ilman peruutusturvaa tehtävät peruutukset ja muutokset

    Joustoja muutosehdoissa

    • Voit muuttaa 31.5.20 mennessä varaamasi matkat myöhemmäksi ilman muutoskuluja kun lähtö on viimeistään 31.8. (ei koske kolmannen osapuolen palveluita esim. hotelleja). Matka voidaan siirtää viimeistään 24 h ennen lähtöä ilman muutoskuluja 31.12.2021 saakka oleville lähdöille (ei erikoisristeilyille, esim. Antti Tuiskun Bailantai-laivakeikka).
    • Siirroista 1.9.-30.11.2020 ja 1.1.-31.5.2021 väliselle ajalle, matkasta ei peritä muutoskuluja ja matkavarauksen voi tehdä samaan hintaan vastaavalle reitille ja viikonpäivälle.
    • Tehdäksesi muutoksen, otathan yhteyttä asiakaspalveluun Matkavarauksen muutos -lomakkeen kautta.
    • Siirroista 1.6.-31.8.2020 ja 1.12.-31.12.2020 sekä 1.6.-31.8.2021 väliselle ajalle, matkasta ei peritä muutoskuluja, mutta matkan hinnan erotus veloitetaan tai hyvitetään. Tämä koskee myös varauksia, joissa on muutos- ja peruutusturva.
    • Huom! Muutoskulu tarkoittaa 5-10 euron kuluja, joita matkavarauksien muutoksista normaalisti peritään.
    • Etukortteja, joissa on lisämaksu, voi käyttää myös ajalla 22.6.-9.8.2020. Paikkoja on rajoitetusti. Maksuttomat lahja- ja etukortit eivät ole voimassa tällä ajalla.
    • Jos olet jo tehnyt muutoksen omalla varaussivullasi ja järjestelmä on veloittanut muutoskulun, voit hakea muutoskuluhyvitystä asiakassuhdeosastoltamme. Liitä hakemukseesi tilinumero, jolta matka on maksettu.
    • Jos et ole päässyt läpi puhelimitse ja matkan alkuun on alle 24 h, niin käsittelemme muutoksen kuitenkin kuluitta. Muutoksen voit jättää nettisivuilla olevan Matkavarauksen muutos -lomakkeen kautta
  • Club One -pisteet

    Pisteiden vanheneminen

    Jotta Club One-kanta-asiakkaamme voivat suunnitella tulevia matkojaan ilman huolta bonuspisteiden vanhenemisesta, eivät bonuspisteet vanhene ajalla 31.3.–31.12.2020. Bonuspisteiden voimassaoloajan pidennyksellä haluamme varmistaa, että pääsette jatkossakin hyödyntämään kertyneet bonuspisteet bonusmatkoihin, Tallink Hotellien huoneluokan korotuksiin ja Tallink-verkkokauppaan.

    Lue tarkemmin Club One tasojen ja bonuspisteiden voimassaolosta

Matkustajien hyvinvoinnista huolehtiminen

  • Miten Tallink Silja huolehtii matkustajien hyvinvoinnista?

    Teemme kaikkemme asiakkaidemme ja henkilökuntamme terveyden sekä hyvinvoinnin turvaamiseksi myös koronavirusepidemian aikana. Olemme päivittäneet toimintatapojamme, jotta jokainen voisi matkustaa luottavaisin mielin.

    Tallink Siljalla on hyvin tarkka toimintasuunnitelma mahdollisten virusten tai epidemioiden osalta. Teemme tiivistä yhteistyötä THL:n kanssa (Terveyden ja hyvinvoinnin laitos) sekä muiden kohdemaiden terveysviranomaisten kanssa koronavirukseen liittyen ja noudatamme heiltä saamiamme ohjeita.

    Huomioithan matkustaessasi laivoillamme, että poikkeustilasta johtuen liikennöivien laivojen palvelut ja aukioloajat voivat poiketa normaalista. Ajankohtaiset tiedot on aina saatavilla laivojen infoista.


    Lue tarkemmin, miten me Tallink Siljalla olemme valmistautuneet matkustajien palaamiseen laivoillemme →.

    Alla löydät konkreettista tietoa toimenpiteistämme.
    Klikkaa linkkiä nähdäksesi vastauksen.

    Toimenpiteet terminaaleissa
    • Matkustajia muistutetaan hyvästä käsi- ja yskimishygieniasta sekä riittävästä turvavälistä.
    • Terminaaleissa löytyy useita käsienpesu- ja käsidesipisteitä, jotka ovat matkustajien vapaassa käytössä.
    • Odotus- ja jonotusalueet on merkitty niin, että riittävä turvaväli muihin ihmisiin säilyy.
    • Lähtöselvitys suositellaan tekemään etukäteen mobiililaitteella, mikäli mahdollista, tai terminaaleissa olevilla lähtöselvitysautomaateilla.
    • Sairaana ei ole sallittua matkustaa ja matkustajan on ennen lähtöselvityksen tekemistä vahvistettava, että on tietoinen tästä. Vahvistus tehdään lähtöselvityksen yhteydessä.
    • Matkustajien kannattaa varata reilusti aikaa rajatarkastuksiin sekä lähtö- että kohdesatamassa.
    Toimenpiteet laivoilla
    • Laivoilla riittävästä turvavälistä huolehditaan useilla eri toimenpiteillä ja tilojen käyttöä on suunniteltu uudelleen, jotta etäisyydet voitaisiin paremmin säilyttää.
    • Matkustajia muistutetaan hyvästä käsi- ja yskimishygieniasta sekä riittävästä turvavälistä.
    • Laivoilla on käsienpesupisteitä ja käsidesiautomaatteja. Mahdollisuuksien mukaan on myös pyritty rakentamaan ylimääräisiä käsienpesupisteitä.
    • Käsienkuivausautomaatit on poistettu käytöstä.
    • Pintoja puhdistetaan ja desinfioidaan perusteellisemmin ja tiheämmin.
    • Myymälöissä desinfioidaan säännöllisesti sekä ostoskärryjä ja -koreja että hajuvesi- ja kosmetiikkatestereitä.
    • Myymälöissä ja ravintoloissa on asetettu asiakkaiden enimmäiskapasiteetti.
    • Pleksilaseja on asennettu tarvittaviin paikkoihin.
    • Buffet-ruokailussa pintoja desinfioidaan, ottimia vaihdetaan usein ja lisäksi on tarjolla kertakäyttökäsineitä ja käsienpesu-/desinfiointipisteitä. Huolehdithan itsekin käsienpesusta usein.
    • Lasten pallomeret on toistaiseksi suljettu.
     
    Mahdollinen altistuminen koronavirukselle laivamatkalla

    Jokaisen on tällä hetkellä yleisestikin hyvä seurata omaa terveydentilaansa, riippumatta siitä, onko matkustanut laivalla, raitiovaunulla, lentokoneella tai jollain muulla kulkuvälineellä tai liikkunut yleisillä paikoilla, kaupoissa, ravintoloissa jne.

    Sairaana tai oireilevana ei ole sallittua matkustaa ja matkustajan on ennen lähtöselvityksen tekemistä vahvistettava, että on tietoinen tästä. Vahvistus tehdään lähtöselvityksen yhteydessä.
    Mitä tehdään, jos matkustaja oireilee matkan aikana?

    Mikäli matkustaja saisi laivamatkan aikana koronaviruksen kaltaisia oireita, toivoisimme hänen ilmoittavan asiasta välittömästi laivan miehistölle. Sairastunut tai oireileva henkilö eristettäisiin matkan ajaksi omaan hyttiinsä ja hänet ohjattaisiin seuraavassa satamassa jatkotutkimuksiin. Myös hänen kanssaan samassa hytissä matkustaneet, tai lähikontaktissa olleet muut seurueen jäsenet, eristettäisiin loppumatkan ajaksi hyttiin. Laivan henkilökunta huolehtisi loppumatkan ajan, että he saisivat syötävää ja juotavaa.

    Matkustajan käytössä ollut hytti poistettaisiin myynnistä ja desinfioitaisiin perusteellisesti ennen hytin luovuttamista seuraaville asiakkaille.

    Tallink Silja olisi tarvittaessa kohdemaan terveysviranomaiseen yhteydessä ja jatkotoimenpiteet sovittaisiin yhteistyössä heidän kanssaan. Matkustaja ohjattaisiin jatkotutkimuksiin ja laboratoriokokeisiin kohdemaassa. Laivoilla ei ole mahdollista tehdä koronavirustestejä.
    Mitä tehdään, jos matkustaja sairastuu matkan jälkeen?

    Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL), alueellinen sairaanhoitopiiri sekä matkustajan kotikunta selvittävät yhteistyössä positiivisen testituloksen saaneen henkilön liikkumista ja mahdollista kanssaihmisten altistamista virukselle. THL informoi asiasta tarpeen ja tilanteen mukaan myös laivayhtiötä, ja pyytää tarvittaessa olemaan yhteydessä laivalla olleisiin muihin matkustajiin.
    Mahdollinen altistuminen ja terveysviranomaisen ohjeet

    Paikallinen terveysviranomainen päättäisi sairastuneen henkilön koronavirustestituloksen valmistuttua ja omien muiden selvitystensä pohjalta, onko mahdollista, että myös muut laivamatkustajat olisivat voineet altistua koronavirukselle.

    Viranomainen tekee aina päätöksen siitä, informoidaanko muitakin laivamatkustajia tapauksesta. Tallink Silja lähettäisi asiasta tekstiviestin ja tarvittaessa sähköpostin kyseisellä laivalla oleville asiakkaille, mikäli viranomainen näin päättäisi. Viestin saa siis ne matkustajat, joita asia koskee. Jos asiakas ei ole saanut viestiä tai lisätietoa, niin kyseisellä laivamatkalla ei ole tiedossa mahdollisia altistumisia THL:n tietojen mukaan.

    Mikäli koronavirustartunta vahvistetaan laboratoriotutkimuksilla, ja olisi tarvetta informoida laivalla olleita matkustajia, niin käytännössä heitä pyydettäisiin seuraamaan omia oireitaan ja hakeutumaan testeihin mahdollisimman alhaisella kynnyksellä, mikäli oireita ilmaantuu. Muita matkustajia ei lähtökohtaisesti aseteta karanteeniin.

Helsinki–Tallinna-reitin laivat kesäkaudella 2020

 

Toivomme matkustajien tekevän lähtöselvityksen etukäteen mobiilisovelluksen kautta. Lue lisää ja lataa mobiilisovellus

  • Europa

    Europalla Tallinnaan

    Europa tekee reittimatkoja sekä 22 h -risteilyjä Helsingistä Tallinnaan normaalin aikataulun mukaisesti.

    Länsiterminaali T1 on avoinna:
    Päivittäin klo 7.00–9.30 ja 14.00–21.00.

    Muina aikoina asiakaspalvelumme ei ole avoinna.

    Europan ravintolapalvelut

    Toistaiseksi emme ota vastaan käteistä rahaa terminaalissa.

    Tutustu risteilyihin

     

     

  • Megastar, Star ja Sea Wind

    Tallink Shuttle -laivat ja Sea Wind liikennöivät Tallinnaan

    Megastar ja Star liikennöivät normaalin aikataulun mukaisesti.

    Sea Wind liikennöi Vuosaari-Tallinna-reitillä normaalin aikataulun mukaisesti, mutta ei ota kyytiin automatkustajia 31.8.2020 saakka.

     

    Länsiterminaali T2 on avoinna:
    ma klo 6.00-22.30
    ti klo 6.00-23.00
    ke-su klo 6.00-22.30

    Asiakaspalvelumme palvelee koko päivän. Lähtöselvitys aukaa 1,5 tuntia ennen laivan lähtöä.

    Toistaiseksi emme ota vastaan käteistä rahaa terminaalissa.

    Tutustu risteilyihin
  • Victoria

    Victoria I

    Victorialla 11 h -päiväristeilylle Tallinnaan

    Victoria I liikennöi Helsinki-Tallinna-reitillä 30.8.2020 asti. Voit varata yhden suuntaisen reittimatkan tai uutuusristeilyn, 11 h -päiväristeilyn Tallinnaan Victorialla. Voit myös yhdistää Päivä Tallinnassa -risteilyysi tai hotellimatkaasi Victoria-laivan meno- tai paluumatkan.

    Victoria I tekee kesällä myös yhden risteilyn Saarenmaalle 27.-29.7.2020. Näinä päivinä ei siis järjestetä 11 h -risteilyä kyseisellä laivalla.

    Victorian ravintolapalvelut

    Länsiterminaali T1 on avoinna:
    Päivittäin klo 7.00–9.30 ja 14.00–21.00.

    Muina aikoina asiakaspalvelumme ei ole avoinna.

    Toistaiseksi emme ota vastaan käteistä rahaa terminaalissa.

    Tutustu risteilyihin

Silja Serenade ja Silja Symphony

  • Helsinki–Riika ja Tukholma–Visby

    Silja Serenadella Helsingistä Riikaan ja Silja Symphonylla Tukholmasta Visbyhyn

    Silja Serenade liikennöi joka toinen päivä Helsingistä Riikaan 15.8. asti ja maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin 17.-28.8.2020 sekä keskiviikkoisin, perjantaisin ja sunnuntaisin (muutamaa poikkeusta lukuunottamatta) 30.8.2020–8.1.2021

    Olympiaterminaali on avoinna:
    Silja Serenaden lähtöpäivinä klo 10.00–16.30.

    Silja Serenaden ravintolapalvelut


    HUOM! Latvian julkisessa liikenteessä suositellaan suojamaskin käyttöä. Turvaväli Latviassa on 2 metriä.

    Silja Symphony liikennöi Tukholma-Visby-reitillä heinäkuussa 2020. Silja Symphony jatkaa 17.8.2020 liikennöintiä Helsingistä Tukholmaan.

    Tutustu risteilyihin

Baltic Princess ja Galaxy

  • Turku–Tukholma

    Silja Linen Turku-Ahvenanmaa/Tukholma-reitin laivat Baltic Princess ja Galaxy liikennöivät normaalin aikataulun mukaisesti.

    Turusta pääsee reittimatkojen lisäksi 11h -saaristoristeilylle sekä 23h -risteilylle aamu- tai iltalähdöllä. Lisäksi Turusta pääsee Baltic Queenillä Tallinnaan ja Ahvenanmaalle.

    Turun terminaali on avoinna:
    Päivittäin klo 6.45-8.15 ja klo 18.30-20.15.

    Baltic Princessin ravintolapalvelut
    Galaxyn ravintolapalvelut

    Tutustu risteilyihin

Baltic Queen

Romantika, Isabelle ja Regal Star

  • Riika–Helsinki, Riika–Ahvenanmaa ja Riika–Saarenmaa

    Romantikan liikennöinti Tukholma-Riika-reitillä on keskeytetty toistaiseksi.

    Romantika risteilee Riiasta Helsinkiin 24.7.2020 ja 7.8.2020. Laivalle on mahdollista ostaa risteilyjen lisäksi myös reittimatkoja, eli myös Suomesta voi lähteä yhdensuuntaiselle matkalle Riikaan ja palata takaisin esimerkiksi Silja Serenadella Helsinkiin.

    Lisäksi Romantika tekee normaalin Tukholma-Riika-reitin sijaan Riika-Ahvenanmaa-risteilyn heinäkuussa. Alun perin suunniteltu Riika-Saarenmaa-risteily on peruttu.

  • Paldiski-Kapellskär

    Rahtilaivat Regal Star ja Sailor liikennöivät Paldiski-Kapellskär-reitillä normaalin aikataulun mukaisesti. Isabelle liikennöi poikkeuksellisesti Paldiski-Tukholma-reitillä elokuun loppuun asti. Kaikille aluksille otetaan rahdin lisäksi myös automatkustajia.

    Tarkemmat aikataulut löytyvät täältä

Tallink hotellit

  • TALLINK CITY-, TALLINK SPA & CONFERENCE, TALLINK EXPRESS ja TALLINK HOTEL RIGA -HOTELLIT

    Tallink Spa & Conference ja Tallink Express -hotellit Tallinnassa sekä Tallink Hotel Riga Latviassa ovat avoinna.

    Tallink City on toistaiseksi suljettu.

    Asiakkaidemme hyvinvointi on meille ensiarvoisen tärkeää.
    Lue lisää hotelliemme toimenpiteistä