Ajankohtaista tietoa korona­­­viruk­seN vaikutuksista

Sivua päivitetty viimeksi 30.3. klo 12.10

Tältä sivulta löydät ajankohtaista tietoa liittyen koronavirukseen sekä sen vaikutuksista laivojen liikennöintiin ja muihin palveluihimme.

Olemme lieventäneet muutosehtojamme ja tehneet paljon toimenpiteitä tilanteen helpottamiseksi. Noudatamme viranomaisten ohjeistuksia ja seuraamme tilannetta jatkuvasti.

Kiitos ymmärryksestäsi ja kärsivällisyydestäsi!

Rajan ylittämiseen uusia rajoituksia. Lue lisää →

Laivamatkustajia opastetaan karanteenikäytäntöihin sekä laivalla että satamassa.

Sosiaali- ja terveysministeriö on tehnyt määräyksen, jonka mukaan Suomeen saapuvien matkustajien karanteenikäytäntö koskee lentoasemien lisäksi myös satamia. Ennen satamaan tuloa matkustajat täyttävät lomakkeen terveydentilastaan, joka annetaan satamassa olevalle terveydenhuoltohenkilöstölle tai muulle viranomaiselle, mikäli viranomaiset ovat näin sopineet. Lue lisää →

Varausten muutokset ja peruutukset

  • Asiakaspalvelu

    Teemme parhaamme palvellaksemme asiakkaita

    Asiakaspalvelumme on apunasi matka-asioissa. Voit muuttaa matkavaraustasi kätevimmin muutoslomakkeen kautta. Meillä on tällä hetkellä valtava määrä asiakaskyselyjä, joten kunkin varauksen käsittely voi viedä tavallista kauemmin. Kiitämme jo etukäteen kärsivällisyydestäsi ja ymmärryksestäsi haastavana aikana. Lomakkeen kautta jätettyihin muutospyyntöihin vastaamme lähtöpäivän mukaisessa järjestyksessä. Tällä hetkellä käsittelemme matkavarauksia ajalla 24.3.-10.4.2020. Takaisinmaksujen keskimääräinen käsittelyaika on tällä hetkellä n. 3-4 viikkoa. Voit myös itse auttaa ja tarkistaa varauksesi yhteystiedot netissä ”Varaukseni”-osiossa. Tällöin varmistat, että voimme tarvittaessa ottaa yhteyttä.

    Olemme päivittäneet ajankohtaista tietoa myös Chat-palveluumme, päivitämme tietoja verkkosivuille sekä lähetämme myös tiedotteita ja uutiskirjeitä asiakkaillemme tilanteen päivittyessä.

    Usein kysyttyjä kysymyksiä


    Klikkaa kysymystä nähdäksesi vastauksen.

    Miksi kolmannen osapuolen palveluja ei voi siirtää ilman peruutuskuluja?
    Käymme koko ajan neuvotteluja palveluntarjoajien kanssa. Tällä hetkellä (17.3.) Tallink-hotellit, Sokos-hotellit sekä Radisson-hotellit tarjoavat maksuttoman siirto-oikeuden tämän vuoden aikana tapahtuvaan matkaan, jonka alkuperäinen lähtöpäivä on viimeistään 30.4.
     
    Olen peruuttanut matkani kaksi viikkoa sitten. Milloin palautus näkyy kortillani/pankkitililläni?
    Takaisinmaksujen käsittely on ruuhkautunut ja keskimääräinen käsittelyaika on tällä hetkellä noin 3-4 viikkoa. Pahoittelemme viivästystä!
     
    Miten käy kanta-asiakaspisteideni? Säilyykö asiakkuuteni kulta-/hopeatasolla?
    Kanta-asiakaspisteet eivät vanhene ajalla 12.3.-30.9.2020. Myös tasojen voimassaoloaikaa on jatkettu 30.9.2020 asti. Kanta-asiakastasojen muutokset hoidetaan mahdollisimman nopeasti tilanteen rauhoituttua, joten muutokset eivät näy vielä esim. pistetiliotteella. Käymme läpi myös ne asiakkuudet, joiden taso on pudonnut 12.3.2020 tai sen jälkeen.
     
    Vanhenevatko sarjaliput?
    30.6.2020 mennessä vanhenevien sarjalippujen voimassaoloaikaa pidennetään 31.12.2020 asti. Ilmoithan sarjalippujen ID-koodit osoitteeseen salesfin@tallinksilja.com
  • Club One -pisteet

    Pisteiden vanheneminen

    Jotta Club One-kanta-asiakkaamme voivat suunnitella tulevia matkojaan ilman huolta bonuspisteiden vanhenemisesta, 31.3.–30.9.2020 umpeutuvien bonuspisteiden voimassaoloa on pidennetty 30.9.2020 saakka. Bonuspisteiden voimassaoloajan pidennyksellä haluamme varmistaa, että pääsette jatkossakin hyödyntämään kertyneet bonuspisteet bonusmatkoihin, Tallink Hotellien huoneluokan korotuksiin ja Tallink-verkkokauppaan.

  • Ilman peruutusturvaa tehtävät peruutukset ja muutokset

    Joustoja muutosehdoissa

    • Yksittäisasiakkaiden 31.5.2020 asti tehdyt matkavaraukset (ei koske kolmannen osapuolen palveluita esim. hotelleja) voidaan siirtää viimeistään 24 h ennen lähtöä ilman muutoskuluja 31.12.2020 saakka oleville lähdöille (ei erikoisristeilyille, esim. Antti Tuiskun Bailantai-jatkot).
    • Siirroista 1.9.-30.11.2020 väliselle ajalle, matkasta ei peritä muutoskuluja ja matkavarauksen voi tehdä samaan hintaan vastaavalle reitille ja viikonpäivälle.
    • Tehdäksesi muutoksen, otathan yhteyttä asiakaspalveluun Matkavarauksen muutos -lomakkeen kautta.
    • Siirroista 1.6.-31.8.2020 ja 1.12.-31.12.2020 väliselle ajalle, matkasta ei peritä muutoskuluja, mutta matkan hinnan erotus veloitetaan tai hyvitetään. Tämä koskee myös varauksia, joissa on muutos- ja peruutusturva.
    • Jos olet jo tehnyt muutoksen omalla varaussivullasi ja järjestelmä on veloittanut muutoskulun, voit hakea muutoskuluhyvitystä asiakassuhdeosastoltamme. Liitä hakemukseesi tilinumero, jolta matka on maksettu.
    • Jos et ole päässyt läpi puhelimitse ja matkan alkuun on alle 24 h, niin käsittelemme muutoksen kuitenkin kuluitta. Muutoksen voit jättää nettisivuilla olevan Matkavarauksen muutos -lomakkeen kautta

Tietoa toimenpiteistä

  • Ohjeita laivamatkusta­jille koronavirukseen liittyen

    Toimintasuunnitelma

    Tallink Siljalla on olemassa hyvin tarkka toimintasuunnitelma mahdollisten virusten tai epidemioiden osalta. Laivojen miehistöt seuraavat tilannetta laivoillamme ja noudattavat terveysviranomaisten ohjeita. Teemme tiivistä yhteistyötä THL:n kanssa (Terveyden ja hyvinvoinnin laitos) ja muiden kohdemaiden terveysviranomaisten kanssa koronavirukseen liittyen. Noudatamme heiltä saamiamme ohjeita ja seuraamme tilannetta tiiviisti.

    • Mikäli laivalla todettaisiin koronavirusepäily (eli oireileva matkustaja, jolla on yhteys epidemia-alueisiin tai koronavirukseen sairastuneeseen henkilöön), tehtäisiin tapauskohtainen arviointi tilanteesta.
    • Sairastunut tai oireileva henkilö voidaan eristää matkan ajaksi omaan hyttiinsä ja hänet ohjattaisiin seuraavassa satamassa jatkotutkimuksiin. Hänen kanssaan matkan aikana lähikontaktissa olleet ja mahdollisesti muut altistuneet henkilöt pyrittäisiin kartoittamaan mahdollisimman hyvin. Paikallinen terveydenhuollosta vastaava viranomainen vastaa mahdollisista jatkotoimenpiteistä.
    • Mikäli koronavirustartunta vahvistetaan laboratoriotutkimuksilla, myös muita matkustajia informoitaisiin asiasta tekstiviestillä ja heitä pyydettäisiin seuraamaan omaa terveydentilaansa matkan jälkeen ja toimimaan paikallisen terveysviranomaisen ohjeiden mukaisesti.
    • Kaikkia koronavirusepäilyjä ja tilanteita arvioidaan lähtökohtaisesti tapauskohtaisesti.
    • Lisätietoja, usein kysyttyjä kysymyksiä ja ohjeita matkailijoille löytyy THL:n sivuilta Ajankohtaista koronaviruksesta COVID-19.
  • Toimenpiteet ja vaikutukset laivoilla

    Koronaviruksen leviämisen ehkäisemiseksi

    • Laivojen ja terminaalien siivousta on tehostettu jo ennen koronaviruksen varsinaista puhkeamista normaalin influenssakauden vuoksi. Tehostettua siivousta ja desinfiointia on jatkettu edelleen tarpeen ja laivojen liikennöinnin sekä aukioloaikojen mukaan.
    • Käsienpesuohjeistusta ja käsidesiautomaatteja on lisätty sekä laivoilla että hotelleissa.
    • Käsienkuivausautomaatit on poistettu käytöstä.
    • Liikennöivillä laivoilla matkustaa hyvin vähän matkustajia, joten jokaiselle löytyy tilaa olla mahdollisimman kaukana toisistaan.
    • Liikennöivien laivojen palvelut toimivat supistetusti, ruokaa ja juomaa on kuitenkin saatavilla.

Helsinki–Tallinna-reitti

 

Tallinnaan menevien matkustajien on täytettävä maahansaapumislomake, jota jaetaan myös laivoilla. Asiasta myös kuulutetaan laivoilla englanniksi.

Laivamatkustajia opastetaan karanteenikäytäntöihin sekä laivalla että satamassa.
Lue lisää tiedotteesta →

Tallinnan D-terminaalissa on käytössä lämpökamerat yhtenä toimenpiteenä koronaviruksen leviämisen estämiseksi. Kamerat mittaavat automaattisesti matkustajien kehon lämpötilan ja ilmoittavat, jos jonkun matkustajan kehon lämpötila on yli 38 astetta. Tällaiset matkustajat ohjataan vapaaehtoiseen Punaisen Ristin terveysneuvontaan terminaalissa.

Lue ohjeistus rajanylitysliikenteeseen Rajavartiolaitoksen tiedotteesta.

  • Europa

    Liikennöinti keskeytetty toistaiseksi

    22 h-risteilyt Tallinnaan on peruutettu, Silja Europa ei liikennöi toistaiseksi.

    Lue lisää lehdistötiedotteesta

    HUOM. Länsiterminaali 1 (T1) on suljettu toistaiseksi.

  • Megastar, Star ja Sea Wind

    Megastar jatkaa liikennöintiä Helsinki-Tallinna-reitillä normaalin aikataulun mukaisesti.

    Megastarille otetaan matkustajia ja automatkustajia Tallinna-Helsinki-reitille 7.-10.4.2020 kaikille lähdöille. Suomeen ei voi matkustaa Megastarilla enää lauantaista 11.4.2020 alkaen. Suomesta Viroon matkustaminen on kuitenkin edelleen sallittua aiempien matkustusrajoitusten mukaisesti. Myös rahtiliikennettä operoidaan normaaliin tapaan.

    Rajoitukset ovat voimassa 11.4.-13.5.2020, tai kunnes viranomainen ilmoittaa rajoituksen muutoksista.

    Sea Wind liikennöi Vuosaari-Tallinna-reitillä normaalin aikataulun mukaisesti, mutta ei ota kyytiin automatkustajia.

    Lue lisää lehdistötiedotteesta

    Star liikennöi Viron ja Saksan välillä varmistaakseen tavaroiden kuljetuksen Viron ja Länsi-Euroopan välillä.

    Lue lisää lehdistötiedotteesta

    HUOM! Starin Paldiski-Sassnitz-reitille uusi aikataulu ajalla 27.3.2020-18.4.2020

    27.3.2020-18.4.2020 Star operoi seuraavat lähdöt viikoittain:

    Sassnitz-Paldiski: Maanantaisin, keskiviikkoisin, lauantaisin
    Paldiski-Sassnitz: Tiistaisin, perjantaisin, sunnuntaisin

    Star lähtee Paldiskista Sassnitziin klo 20.00 paikallista aikaa ja Sassnitzista Paldiskiin klo 19.00 paikallista aikaa. Matka-aika Paldiskin ja Sassnitzin välillä on noin 20 tuntia.

    Lue lisää lehdistötiedotteesta

    Muutoksia T2 aukioloajoissa

    Länsiterminaali 2 aukioloajoissa on muutoksia, alla uudet aukioloajat:

    su-ma, ke-pe klo 7.30-22.30
    ti klo 7.30-23.00
    la klo 7.30-16.30

    Tilanteet elävät nopeasti. Nämä aukioloajat ovat toistaiseksi voimassa.

    Julkinen liikenne Länsiterminaaliin

    Koronavirustilanteen takia raitiolinjat 6T ja 7 eivät toistaiseksi aja Länsiterminaaliin 2.4. alkaen. Lue lisää HSL:n sivuilta.

Helsinki–Tukholma-reitti

  • Silja Serenade ja Silja Symphony

    Liikennöinti pysäytetty toistaiseksi

    Silja Serenaden ja Silja Symphonyn liikennöinti on pysäytetty toistaiseksi.

    Lue lisää lehdistötiedotteesta

    HUOM. Olympiaterminaali on suljettu toistaiseksi.

Turku–Tukholma-reitti

  • Baltic Princess ja Galaxy

    Galaxylle ja Baltic Princessille otetaan matkustajia ja automatkustajia Tukholmasta Turkuun 7.-10.4.2020. Matkustaminen Suomesta Ahvenanmaalle ja takaisin sekä Suomesta Ruotsiin on edelleen sallittua voimassa olevien matkustusrajoitusten mukaisesti. Myös rahtiliikennettä operoidaan normaaliin tapaan.

    Rajoitukset ovat voimassa 11.4.-13.5.2020, tai kunnes viranomainen ilmoittaa rajoituksen muutoksista.

    Lue lisää lehdistötiedotteesta

    Turun terminaalin aukioloajoissa on muutoksia:
    Avoinna 3.4. asti klo 6.45-8.30 ja klo 18.30-20.15.

    4.4.2020 alkaen suljettu toistaiseksi.

    Lue lisää lehdistötiedotteesta →

Tallinna–Tukholma ja
Tukholma–Riika-reitit

Tallink hotellit

  • Tallink City-, Tallink Spa & Conference- ja Tallink Riga -hotellit suljettu toistaiseksi

    Tallink City ja Tallink Spa & Conference -hotellit Tallinnassa sekä Tallink Hotel Riga Latviassa on suljettu toistaiseksi.

    Tallink Express -hotelli Tallinnan keskustassa pysyy avoinna ja kaikki asiakkaat, joilla on varaus Tallink City tai Tallink Spa & Conference -hotelleissa Tallinnassa majoitetaan Tallink Express -hotelliin. Tallink Express -hotelliin voivat majoittua myös asiakkaat, joiden varaukset muissa Tallinnan hotelleissa on peruttu sulkemisen vuoksi.

    Lue lisää lehdistötiedotteesta