Ajankohtaista tietoa korona­­­viruk­sen vaikutuksista

Sivua päivitetty viimeksi 1.6. klo 15.00

Tältä sivulta löydät ajankohtaista tietoa liittyen koronavirukseen sekä sen vaikutuksista laivojen liikennöintiin ja muihin palveluihimme.

Olemme lieventäneet muutosehtojamme ja tehneet paljon toimenpiteitä tilanteen helpottamiseksi. Noudatamme viranomaisten ohjeistuksia ja seuraamme tilannetta jatkuvasti.

Kiitos ymmärryksestäsi ja kärsivällisyydestäsi!

Varausten muutokset ja -peruutukset
Matkustajien hyvinvoinnista huolehtiminen
Reittikohtaiset tiedot
Tallink hotellit

Tallink Siljan lipunmyynti auki!

Kotimaan 11 h -saaristoristeily Turun ja Maarianhaminan välillä on mahdollista tehdä 28.5.2020 alkaen.

Helsinki-Tallinna-reitin laivojen palautusta suunnitellaan kesäkuun alkuviikoilla ja lisäksi reitillä aloittaa Victoria I, joka operoi normaalisti Tallinna-Tukholma-reitillä. Helsinki-Tukholma-reitin laivojen suunnitelmista kerromme lisää lähiviikkoina. Tallink Siljan kesäsesongin suunnitelmat tehdään eri maiden hallitusten linjausten ja päätösten pohjalta.

Ahvenanmaan ja Turun 11 h -saaristoristeily pysyvät tiiviisti reittivalikoimassa. Lue lisää lehdistötiedotteesta

Liikennöivillä laivoillamme on tarjolla syötävää, juotavaa ja ostosmahdollisuus. Ajankohtaiset tiedot on aina saatavilla laivojen infoista. Kaikissa toimenpiteissä on huomioitu asiakkaidemme hyvinvointi ja lisäämme palvelujen määrää asteittain. Liikennöivien laivojen matkustajakapasiteetti on toistaiseksi korkeintaan puolet laivan normaalista maksimimäärästä. Myös laivojen kaupoissa ja ravintoloissa on asetettu rajoja asiakasmäärille.

Vapaa-ajanmatkustusta ulkomaille ei edelleenkään suositella, mutta työmatkaliikenne, muu välttämätön liikenne ja Suomen kansalaisten paluu Suomeen on sallittu.

Laivayhtiö ei vaadi matkustajilta asiakirjoja tai dokumentteja matkan tarkoituksen toteamiseksi, mutta rajaviranomainen voi rajatarkastuksen yhteydessä pyytää esittämään asiakirjoja maahantuloedellytysten täyttymisen toteamiseksi. Tarkemmat ohjeet rajanylitykseen poikkeusolojen aikana koskien työmatka-, paluu- ja muuta liikennettä löydät Rajavartiolaitoksen sivuilta.

Maahan saapuvan matkustajan omaehtoinen karanteeni

Maahan saapuvan henkilön on syytä 14 vrk ajan rajoittaa tarpeettomia lähikontakteja ja noudattaa omaehtoista karanteenia. Omaehtoisessa karanteenissa liikkuminen rajoittuu vain työpaikan ja asuinpaikan välille sekä muuhun välttämättömään liikkumiseen.

THL:n ohje Suomeen saapuville matkustajille (PDF) →

Lisätietoja, usein kysyttyjä kysymyksiä ja ohjeita matkailijoille löytyy THL:n sivuilta Ajankohtaista koronaviruksesta COVID-19.

Varausten muutokset ja peruutukset

  • Asiakaspalvelu

    Teemme parhaamme palvellaksemme asiakkaita

    Asiakaspalvelumme on apunasi matka-asioissa. Voit muuttaa matkavaraustasi kätevimmin muutoslomakkeen kautta. Meillä on tällä hetkellä valtava määrä asiakaskyselyjä, joten kunkin varauksen käsittely voi viedä tavallista kauemmin. Kiitämme jo etukäteen kärsivällisyydestäsi ja ymmärryksestäsi haastavana aikana. Lomakkeen kautta jätettyihin muutospyyntöihin vastaamme lähtöpäivän mukaisessa järjestyksessä. Tällä hetkellä käsittelemme matkavarauksia tästä päivästä n. 2 viikkoa eteenpäin. Takaisinmaksujen keskimääräinen käsittelyaika on tällä hetkellä n. 4-6 viikkoa. Voit myös itse auttaa ja tarkistaa varauksesi yhteystiedot netissä ”Varaukseni”-osiossa. Tällöin varmistat, että voimme tarvittaessa ottaa yhteyttä.

    Olemme päivittäneet ajankohtaista tietoa myös Chat-palveluumme, päivitämme tietoja verkkosivuille sekä lähetämme myös tiedotteita ja uutiskirjeitä asiakkaillemme tilanteen päivittyessä.

    Huom! Matkamyymälät ovat suljettu toistaiseksi.

    Usein kysyttyjä kysymyksiä


    Klikkaa kysymystä nähdäksesi vastauksen.

    Mikä on arvolahjakortti?
    Tarjoamme matkan peruutuksen vaihtoehtona arvolahjakorttia, jonka arvo on +10 % maksamasi matkavarauksen arvoon nähden. Jos matkasi on maksanut esimerkiksi 500 euroa, voit vaihtaa sen 550 euron arvoiseen arvolahjakorttiin. Mainitsethan muutoslomakkeessa, jos haluat vaihtaa maksetun matkasi arvolahjakortiksi. Arvolahjakortti on voimassa 31.12.2021 saakka.

    Matkavahvistuskirjeessä arvolahjakortin arvot näkyvät vasemmassa reunassa id-koodien yhteydessä. Maksettu summa näkyy vahvistuksen oikeassa reunassa.
    --> 
    Olen peruuttanut matkani kaksi viikkoa sitten. Milloin palautus näkyy kortillani/pankkitililläni?
    Takaisinmaksujen käsittely on ruuhkautunut ja keskimääräinen käsittelyaika on tällä hetkellä noin 4-6 viikkoa. Pahoittelemme viivästystä!
     
    Miten käy kanta-asiakaspisteideni? Säilyykö asiakkuuteni kulta-/hopeatasolla?
    Kanta-asiakaspisteet eivät vanhene ajalla 12.3.-30.9.2020. Myös tasojen voimassaoloaikaa on jatkettu 30.9.2020 asti. Kanta-asiakastasojen muutokset hoidetaan mahdollisimman nopeasti tilanteen rauhoituttua, joten muutokset eivät näy vielä esim. pistetiliotteella. Käymme läpi myös ne asiakkuudet, joiden taso on pudonnut 12.3.2020 tai sen jälkeen.
     
    Vanhenevatko sarjaliput?
    30.6.2020 mennessä vanhenevien sarjalippujen voimassaoloaikaa pidennetään 31.12.2020 asti. Ilmoithan sarjalippujen ID-koodit osoitteeseen salesfin@tallinksilja.com
  • Ilman peruutusturvaa tehtävät peruutukset ja muutokset

    Joustoja muutosehdoissa

    • Voit muuttaa 31.5.20 mennessä varaamasi matkat myöhemmäksi ilman muutoskuluja kun lähtö on viimeistään 30.6. (ei koske kolmannen osapuolen palveluita esim. hotelleja). Matka voidaan siirtää viimeistään 24 h ennen lähtöä ilman muutoskuluja 31.12.2020 saakka oleville lähdöille (ei erikoisristeilyille, esim. Antti Tuiskun Bailantai-laivakeikka).
    • Siirroista 1.9.-30.11.2020 väliselle ajalle, matkasta ei peritä muutoskuluja ja matkavarauksen voi tehdä samaan hintaan vastaavalle reitille ja viikonpäivälle.
    • Tehdäksesi muutoksen, otathan yhteyttä asiakaspalveluun Matkavarauksen muutos -lomakkeen kautta.
    • Siirroista 1.6.-31.8.2020 ja 1.12.-31.12.2020 väliselle ajalle, matkasta ei peritä muutoskuluja, mutta matkan hinnan erotus veloitetaan tai hyvitetään. Tämä koskee myös varauksia, joissa on muutos- ja peruutusturva.
    • Jos olet jo tehnyt muutoksen omalla varaussivullasi ja järjestelmä on veloittanut muutoskulun, voit hakea muutoskuluhyvitystä asiakassuhdeosastoltamme. Liitä hakemukseesi tilinumero, jolta matka on maksettu.
    • Jos et ole päässyt läpi puhelimitse ja matkan alkuun on alle 24 h, niin käsittelemme muutoksen kuitenkin kuluitta. Muutoksen voit jättää nettisivuilla olevan Matkavarauksen muutos -lomakkeen kautta
  • Club One -pisteet

    Pisteiden vanheneminen

    Jotta Club One-kanta-asiakkaamme voivat suunnitella tulevia matkojaan ilman huolta bonuspisteiden vanhenemisesta, 31.3.–30.9.2020 umpeutuvien bonuspisteiden voimassaoloa on pidennetty 31.10.2020 saakka. Bonuspisteiden voimassaoloajan pidennyksellä haluamme varmistaa, että pääsette jatkossakin hyödyntämään kertyneet bonuspisteet bonusmatkoihin, Tallink Hotellien huoneluokan korotuksiin ja Tallink-verkkokauppaan.

Matkustajien hyvinvoinnista huolehtiminen

  • Miten Tallink Silja huolehtii matkustajien hyvinvoinnista?

    Teemme kaikkemme asiakkaidemme ja henkilökuntamme terveyden sekä hyvinvoinnin turvaamiseksi myös koronavirusepidemian aikana. Olemme päivittäneet toimintatapojamme, jotta jokainen voisi matkustaa luottavaisin mielin.

    Tallink Siljalla on hyvin tarkka toimintasuunnitelma mahdollisten virusten tai epidemioiden osalta. Teemme tiivistä yhteistyötä THL:n kanssa (Terveyden ja hyvinvoinnin laitos) sekä muiden kohdemaiden terveysviranomaisten kanssa koronavirukseen liittyen ja noudatamme heiltä saamiamme ohjeita.

    Huomioithan matkustaessasi laivoillamme, että poikkeustilasta johtuen liikennöivien laivojen palvelut ja aukioloajat poikkeavat normaalista. Ajankohtaiset tiedot on aina saatavilla laivojen infoista.


    Lue tarkemmin, miten me Tallink Siljalla olemme valmistautuneet matkustajien palaamiseen laivoillemme →.

    Alla löydät konkreettisia toimenpiteitä terminaaleissa ja laivoilla.

    Klikkaa kysymystä nähdäksesi vastauksen.

    Toimenpiteet terminaaleissa
    • Matkustajia muistutetaan hyvästä käsi- ja yskimishygieniasta sekä riittävästä turvavälistä.
    • Terminaaleissa löytyy useita käsienpesu- ja käsidesipisteitä, jotka ovat matkustajien vapaassa käytössä.
    • Odotus- ja jonotusalueet on merkitty niin, että riittävä turvaväli muihin ihmisiin säilyy.
    • Lähtöselvitys suositellaan tekemään etukäteen mobiililaitteella, mikäli mahdollista.
    • Sairaana ei ole sallittua matkustaa ja matkustajan on ennen lähtöselvityksen tekemistä vahvistettava, että on tietoinen tästä. Vahvistus tehdään lähtöselvityksen yhteydessä.
    • Matkustajien kannattaa varata reilusti aikaa rajatarkastuksiin sekä lähtö- että kohdesatamassa.
     
    Toimenpiteet laivoilla
    • Liikennöivät matkustajalaivat ottavat korkeintaan puolet laivan kokonaiskapasiteetista jokaisella lähdöllä, jotta riittävät turvavälit voidaan säilyttää.
    • Laivoilla muistutetaan hyvästä käsi- ja yskimishygieniasta sekä riittävästä turvavälistä.
    • Laivoilla on käsienpesupisteitä ja käsidesiautomaatteja. Mahdollisuuksien mukaan on myös pyritty rakentamaan ylimääräisiä käsienpesupisteitä.
    • Käsienkuivausautomaatit on poistettu käytöstä.
    • Pintoja puhdistetaan ja desinfioidaan perusteellisemmin ja tiheämmin.
    • Myymälöiden hajuvesi ja kosmetiikkatesterit on poistettu käytöstä toistaiseksi.
    • Myymälöiden ostoskärryjä ja koreja desinfioidaan ja puhdistetaan säännöllisesti.
    • Helsinki-Tallinna-reitin laivoilla henkilöstö käyttää ruokailutiloissa toistaiseksi suu-nenäsuojusta (mukaan lukien keittiöt, ravintolat, kahvilat jne.)
    • Myymälöissä ja ravintoloissa on asetettu asiakkaiden enimmäiskapasiteetti.
    • Pleksilaseja on asennettu tarvittaviin paikkoihin.
    • Buffet-ruokailua ei toistaiseksi järjestetä.
    • Lasten leikkipaikat ja pallomeret on toistaiseksi suljettu.
     
    Mitä jos laivalla todettaisiin koronavirusepäily?
    • Mikäli laivalla todettaisiin koronavirusepäily, tehtäisiin tapauskohtainen arviointi tilanteesta.
    • Sairastunut tai oireileva henkilö voidaan eristää matkan ajaksi omaan hyttiinsä ja hänet ohjattaisiin seuraavassa satamassa jatkotutkimuksiin. Hänen kanssaan matkan aikana lähikontaktissa olleet ja mahdollisesti muut altistuneet henkilöt pyrittäisiin kartoittamaan mahdollisimman hyvin. Paikallinen terveydenhuollosta vastaava viranomainen vastaa mahdollisista jatkotoimenpiteistä.
    • Mikäli koronavirustartunta vahvistetaan laboratoriotutkimuksilla, myös muita matkustajia informoitaisiin asiasta tekstiviestillä ja heitä pyydettäisiin seuraamaan omaa terveydentilaansa matkan jälkeen ja toimimaan paikallisen terveysviranomaisen ohjeiden mukaisesti.
    • Kaikkia koronavirusepäilyjä ja tilanteita arvioidaan lähtökohtaisesti tapauskohtaisesti.

Helsinki–Tallinna-reitin laivat kesäkaudella 2020

 

Toivomme matkustajien tekevän lähtöselvityksen etukäteen mobiilisovelluksen kautta. Lue lisää ja lataa: www.tallinksilja.fi/mobiili

  • Europa

    Liikennöinti keskeytetty toistaiseksi

    Silja Europa aloittaa 22 tunnin risteilyt Helsingistä Tallinnaan 12.6.2020 alkaen normaalin aikataulun mukaisesti, poislukien 19.-21.6. jolloin ei ole lähtöjä.

    Huom! Länsiterminaali T1 aukeaa Europan osalta maanantaina 8.6.2020 klo 16-18.30. Muina aikoina asiakaspalvelumme ei ole avoinna.

  • Megastar, Star ja Sea Wind

    Vapaa-ajanmatkustusta ulkomaille ei edelleenkään suositella, mutta työmatkaliikenne, muu välttämätön liikenne ja Suomen kansalaisten paluu Suomeen on sallittu.

    Megastar ja Star siirtyvät vaiheittain operoimaan normaalin aikataulun mukaisesti. Megastarilla on mahdollista tehdä myös ns. 5 tunnin ostosristeily menemättä maihin Tallinnassa. Star operoi poikkeuksellisen aikataulun mukaisesti kesäkuun kaksi ensimmäistä viikkoa ja siirtyy normaaliin aikatauluun 15.6.2020 alkaen.

    Sea Wind liikennöi Vuosaari-Tallinna-reitillä normaalin aikataulun mukaisesti, mutta ei ota kyytiin automatkustajia 31.8.2020 asti.

    Länsiterminaali T1

    Länsiterminaali T1 aukeaa maanantaina 8.6.2020 ja on avoinna Victorian I:n osalta klo 7.30-9.30 ja Europan osalta klo 16-18.30. Muina aikoina asiakaspalvelumme ei ole avoinna.

    Länsiterminaali T2:

    T2 on avoinna:

    ma klo 6.00-22.30
    ti klo 6.00-23.00
    ke-su klo 6.00-22.30

    Lähtöselvitys aukeaa 1,5 tuntia ennen laivan lähtöä. 22.6.2020 alkaen asiakaspalvelumme palvelee koko päivän.

Helsinki–Tukholma-reitti

  • Silja Serenade ja Silja Symphony

    Liikennöinti keskeytetty toistaiseksi

    Silja Serenaden ja Silja Symphonyn liikennöinti on keskeytetty toistaiseksi.

    Lue lisää lehdistötiedotteesta

    HUOM. Olympiaterminaali on suljettu toistaiseksi.

Turku–Tukholma-reitti

  • Baltic Princess ja Galaxy

    Silja Linen Turku-Tukholma-reitin laivat Galaxy ja Baltic Princess liikennöivät normaalin aikataulun mukaisesti. Kotimainen kohde Ahvenanmaa on vain viiden tunnin laivamatkan päässä.

    Turusta on mahdollista toteuttaa myös 11 tunnin kotimainen Saaristoristeily. Lähtö on joka päivä Galaxylla Turusta klo 8.20, laivanvaihto Maarianhaminassa (ei maissakäyntiä) ja paluu Baltic Princessillä klo 19.15 Turkuun.

    Tutustu 11 h -saaristoristeilyyn

     

    Lue lisää lehdistötiedotteesta

    Turun terminaali on auki päivittäin klo 6.45-8.15 ja klo 18.30-20.15.

Tallinna–Tukholma,
Tukholma–Riika ja PALDISKI-KAPELLSKÄR-reitit

  • Baltic Queen ja VIctoria I

    Victoria I aloittaa Helsinki-Tallinna-reitillä 8.6.2020 alkaen tehden ns. Päivä Tallinnassa -risteilyä.

    Baltic Queen ei liikennöi toistaiseksi.

    Lue lisää lehdistötiedotteista:
    Tallinna–Tukholma-reitin laivat Baltic Queen ja Victoria I

  • Isabelle ja Romantika

    Liikennöinti keskeytetty toistaiseksi.

    Lue lisää lehdistötiedotteesta:
    Tukholma–Riika-reitin laivat Isabelle ja Romantika

  • Regal Star

    Rahtilaiva Regal Star liikennöi Paldiski-Kapellskär-reitillä normaalin aikataulun mukaisesti ja ottaa mukaan myös automatkustajia.

Tallink hotellit

  • Tallink City- ja Tallink Spa & Conference -hotellit suljettu toistaiseksi

    Tallink City ja Tallink Spa & Conference -hotellit Tallinnassa on suljettu toistaiseksi. Tallink Hotel Riga Latviassa avataan jälleen 1.6.2020.

    Tallink Express -hotelli Tallinnan keskustassa pysyy avoinna ja kaikki asiakkaat, joilla on varaus Tallink City tai Tallink Spa & Conference -hotelleissa Tallinnassa majoitetaan Tallink Express -hotelliin. Tallink Express -hotelliin voivat majoittua myös asiakkaat, joiden varaukset muissa Tallinnan hotelleissa on peruttu sulkemisen vuoksi.

    Lue lisää lehdistötiedotteesta