Suomessa rakennetut laivat
Tehty Suomessa – Made in Finland
Tallinkin ja Silja Linen laivoista pian 10 on rakennettu Suomessa – olemme äärimmäisen ylpeitä laivoistamme ja erityisesti suomalaisesta laivanrakennusosaamisesta.
Lue lisää vastuullisuudesta Tallink Siljalla
-
Pitkät perinteet
Silja Linen historia ulottuu vuoteen 1957, kun Suomen Höyrylaiva Oy, ruotsalainen Svea-varustamo ja turkulainen Bore-varustamo perustivat yhteisyrityksen Oy Siljavarustamo – Ab Siljarederiet. Ensimmäiset laivansa Siljavarustamo tilasi vuonna 1959 Wärtsilän telakalta. Laivojen rakentajina ovat vuosien varrella toimineet Masa-Yards Aker Yards/ Aker Finnyards, Wärtsilä, Meyer Turku Oy ja Rauma Marine Constructions Oy RMC.
Tallink tilasi vuosina 2002-2009 yhteensä kuusi uutta laivaa, eli niin sanottua uudisrakennusta, jotka rakennettiin Suomessa. Nämä laivat olivat Romantika (2002), Victoria I (2004), Galaxy (2006), Star (2007), Baltic Princess (2008) ja Baltic Queen (2009). Laivojen arvo oli lähes miljardi euroa.
Tällä hetkellä yhdeksän Suomen ja naapurimaidemme meriä seilaavista laivoistamme on rakennettu Suomessa. Vuonna 2022 luku on jo huikeat 10, kun uusin aluksemme MyStar aloittaa liikennöinnin Helsinki–Tallinna-reitillä. -
Suomalainen laivanrakennus
Suomi on merkittävä meriteollisuusmaa, ja kotimaisella laivanrakentamisella on pitkät perinteet: Suomi nousi jo toisen maailmansodan jälkeen merkittäväksi tekijäksi ja on säilyttänyt asemansa. Tällä hetkellä Suomessa on useita meriteknologian erikoisalojen johtavia yrityksiä, ja laivanrakennuksen saralla Suomen lasketaan olevan neljän johtavan maan joukossa.
Me suomalaiset voimme olla ylpeitä laivanrakennustaidoistamme: olemme ykkösiä risteilijöiden, matkustajalauttojen ja jäänmurtajien rakentamisessa. Monet vuosikymmenten aikana Suomessa rakennetuista laivoista seilaavat edelleen eri puolilla maailmaa.
Koko suomalainen meriklusteri eli merellisten elinkeinojen yhteenliittymä on Suomelle ylpeyden aihe niin laivanrakennuksesta uusiutuvaan energiaan kuin merenkulusta satamatoimintoihin. -
Suomalainen jääluokitus
Suomalaisiin satamiin liikennöiville aluksille määrätään suomalainen jääluokka. Aluksen oikeus jäänmurtoavustukseen määräytyy jääluokan ja kantavuuden mukaan. Jääluokkamääräykset on kehitetty yhteistyössä Suomen ja Ruotsin merenkulkuviranomaisten kanssa. Niillä taataan Itämerellä liikkuvien alusten riittävä kyky kulkea jäissä, jotta meriliikenne olisi turvallista ja sujuvaa ympäri vuoden.
Tallink Siljan laivoilla on korkea jääluokitus, ne ovat vahvarunkoisia ja niissä on suuri koneteho. Korkean luokan laivoja avustetaan tarvittaessa kaikissa olosuhteissa, mutta ne pystyvät useimmissa jääolosuhteissa kulkemaan myös yksin. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että erityisen ankarana talvena alustemme pääsy merialueille on taattu.
Laivojen kotimaisuus on meille tärkeää
MyStar 2022,
Helsinki–Tallinna

Uusimman kotimaisen laivamme rakentaminen aloitettiin 6.4.2020 Rauman telakalla. Vihreä ja energiatehokas MyStar aloittaa liikennöinnin Helsinki-Tallinna-reitillä alkuvuodesta 2022. MyStar on suurin Rauma Marine Constructionsilta tähän mennessä tilatuista aluksista; laiva on n. 212 metriä pitkä ja sen bruttovetoisuus on n. 50 000 tonnia.
Lue lisää MyStar-blogista
Lue lisää MyStar-blogista
Megastar 2017,
Helsinki–Tallinna

Megastar on Itämeren kehittynein matkustaja-autolautta. Tammikuussa 2017 Meyer Turun telakalta valmistunut Megastar ei pelkästään käy ympäristöystävällisellä LNG-kaasulla, vaan sen erittäin kehittynyt rungonmuoto tuottaa huomattavaa polttoaineen säästöä laivan liikennöinnissä. Megastar korvasi Helsinki–Tallinna-reitillä aiemmin liikennöineen Superstarin.
Baltic Queen 2009,
Tallinna–Ahvenanmaa–Tukholma

Baltic Queen on viimeisin Tallinkin tilaamasta 2000-luvun alun uudisrakennuksista. Se on rakennettu Aker Finnyardsin telakalla Raumalla. Mea Mehtonen kastoi aluksen 12.5.2008. Baltic Queen liikennöi Tallinna-Tukholma-reitillä, mutta se on käynyt useina vuosina myös muilla reitillä kuten Turku-Tukholma ja Helsinki-Tallinna-reiteillä.
Baltic Princess 2008,
Turku–Ahvenanmaa–Tukholma

Kesällä 2008 valmistunut Baltic Princess on Baltic Queenin ja Galaxyn sisaralus. Nämä sisarukset on kaikki Rauman telakan rakennuttamia, vaikka Baltic Princessiä tehtiinkin osittain myös Helsingissä. Lisäksi Baltic Princessin yksi lohko kuljetettiin Ranskasta Suomeen. Laiva on liikennöinyt nykyisellä reitillään vuodesta 2013.
Star 2007,
Helsinki–Tallinna

Vuonna 2007 Tallinkin laivastoon liittynyt Star liikennöi säännöllisesti Helsingin ja Tallinnan väliä. Star oli ensimmäinen Tallinkin uuden Shuttle -pikalaivakonseptin mukainen laiva ja pystyy suoriutumaan kaupunkien välisestä merimatkasta kahdessa tunnissa. Star on rakennettu Helsingissä.
Galaxy 2006,
Turku–Ahvenanmaa–Tukholma

Erikoisesta ulkomaalauksestaan tunnettu Galaxy valmistui Tallinkille huhtikuussa 2006 Rauman telakalta. Galaxy liikennöi Turusta Tukholmaan Ruotsin lipun alla. Galaxyn erikoinen ulkomaalaus on virolaisen taiteilijan Navitrollan eli Heiki Trollan käsialaa.
Victoria I 2004,
Tallinna–Ahvenanmaa–Tukholma

Victoria rakennettiin Rauman telakalla ja se aloitti liikennöintinsä maaliskuussa 2004. Alus on Romantikan sisaralus. Ruotsinvirolainen kuvataitelija Ilon Wikland oli laivan kummi ja kastoi sen Victoria I:ksi.
Romantika 2002,
Riika–Tukholma

Romantika oli ensimmäinen Tallinkin 2000-luvun laivatilauksista. Tämä 2500 matkustajan laiva valmistui toukokuussa 2002 Rauman telakalta Tallink-konsernin Suomenlahden liikennettä varten.
Silja Symphony 1991,
Helsinki–Ahvenanmaa–Tukholma

Silja Symphony on valmistunut Turun telakalta vuonna 1991 ja se on vuonna 1990 valmistuneen Silja Serenaden sisaralus. Laulajatar Alice Babs kastoi aluksen Silja Symphonyksi 21.1.1991. Laivan sydän on kävelykatu Promenade, jolta löytyvät lähes kaikki laivan palvelut ja viihdetarjonta upeine maisemineen. Silja Symphonyn tiloja uudistettiin vuonna 2019, jolloin uuden ilmeen saivat mm. yökerho, keulabaari ja ravintolat.
Silja Serenade 1990,
Helsinki–Ahvenanmaa–Tukholma

Vuonna 1990 valmistunut Silja Serenade on rakennettu Turussa ja se on Silja Symphonyn sisaralus. Näyttelijätär Birgitta Ulfsson kastoi aluksen Silja Serenadeksi 2.4.1990. Silja Serenade oli valmistuessaan maailman ensimmäinen laiva, jossa on kävelykatu. Laivan tiloja on uudistettu vuonna 2018 yhteensä 6500 neliömetrin pinta-alalta. Ja yhä edelleen pohjoisen Itämeren ainoat, 143 m pitkät, kävelykadut löytyvät Silja Serenadelta ja Silja Symphonylta.