Kuulovammainen laivalla

Cover image

Kuulovammaiset matkustajat poikkeustilanteessa

Kuuloliitto ja Kuurojen Liitto haluavat nostaa esiin huolen kuulovammaisen matkustajan huomioimisesta laivoilla poikkeustilanteissa. Tallink Siljan laivoilla erityisryhmät otetaan aina huomioon, mutta yhteinen kehitystyö on silti todella tärkeää.

Artikkeli on julkaistu 1.2.2021.

Kuulovamma kannattaa ilmoittaa etukäteen

Matkaa varatessa kannattaa aina ilmoittaa kuuroudesta, kuulovammasta, tai muusta vammasta, etukäteen jotta tieto menee laivalle myös varausjärjestelmän kautta. Laivan miehistö käy listat läpi ennen lähtöä ja uudestaan taas lähdön jälkeen, jolloin mm. asiakkaan hyttinumero vahvistetaan komentosillalle sekä järjestyksenvalvojille.

Halutessaan matkustaja voi käydä vielä laivan infossa lähdön jälkeen juttelemassa lisää asiasta, varsinkin jos joku asia mietityttää tai on kysyttävää.


Ajantasaiset yhteystiedot erittäin tärkeitä

Kaikkien matkustajien kannattaa jo varausvaiheessa tarkistaa, että omat yhteystiedot ovat ajan tasalla ja että tiedoista löytyy myös matkapuhelinnumero. Poikkeustilanteessa voidaan hyödyntää tekstiviestien lähettämistä matkustajille, mutta numerot on oltava tietysti tällöin kunnossa.

”Kuulutukset toimivat hyvin kuuleville matkustajille, mutta kuuroille tai kuulovammaisille niistä ei valitettavasti ole mitään iloa. Tekstiviestin tai vaikkapa whatsapp-viestin saaminen puhelimeen on yksi hyvä tapa tavoittaa kuulovammaisia matkustajia, toki ei sekään yöaikana ehkä kaikkein luotettavin tapa, mikäli matkustaja nukkuu eikä huomaa viestin saapumista”, sanoo Kuuloliiton erityisasiantuntija Sami Virtanen.


Visuaalinen kirjallinen viestintä tärkeintä

Koska kuulutukset eivät toimi kuulovammaisille matkustajille, pitäisi laivoillakin panostaa entistä enemmän visuaaliseen ja kirjalliseen viestintään. Ytimessä on nimenomaan viestinnän saavutettavuus (accessibility), jota voi lähestyä monelle tavalla. Saavutettavuus konkretisoituu kuuroille ja kuulovammaisille monikanavaisuutena.

”Kuulovammaisten ja kuurojen kohdalla visuaalinen ja kirjallinen viestintä on ensisijaisen tärkeää. Tekstiviesti on aina se varmin, kunhan se toimii. Ylipäätään toivomme monikanavaista viestintää poikkeustilanteesta, josta varmasti hyötyvät kaikki matkustajat”, erityisasiantuntija Marika Rönnberg Kuurojen Liitosta muistuttaa.

Laivojen näyttöruudut hyötykäyttöön

Laivalla on jopa satoja screenejä, eli näyttöruutuja, joita pyritään tulevaisuudessa hyödyntämään entistä paremmin myös poikkeustilanteissa. Näyttöruuduille on suunniteltu juoksevaa tekstiä, jossa kerrotaan esimerkiksi myöhästymisestä, helikopterievakuoinnista tai muusta poikkeavasta toiminnasta matkan aikana.

”Baltic Princessillä on hiljattain uusittu näiden näyttöruutujen ohjelmisto. Jatkossa pystymme päivittämään sisältöä entistä ketterämmin. Nyt ruuduilla on paljon koronavirukseen ja terveysturvallisuuteen liittyvää tietoa. Jatkossa myös poikkeustilanteista on tarkoitus viestiä kirjallisesti näyttöruutujen kautta siten, että turvallisuustekstien ulkoasu on heti erotettavissa ja tunnistettavissa ns. normaalista sisällöstä” Baltic Princessin intendentti Hanna Tamminen iloitsee.

Näyttöruutuja on ympäri laivaa, erityisesti niissä kohdissa missä matkustajatkin luontaisesti liikkuvat. Näyttöruutujen ohjelmisto uusitaan Tallink Siljan kaikilla laivoilla sitä mukaa kun laivat palaavat liikenteeseen.


Turvallisuus tulee aina ykkösenä

Matkustajien ja miehistön turvallisuus on merenkulussa aina kaikkein tärkein asia. Laivojen turvallisuusajattelu perustuu oikeaan organisaatioon laivalla, korkeaan tekniseen tasoon, vahvistettuihin toimintatapoihin, korkeaan ammattitaitoon ja miehistön jatkuvaan harjoitteluun.

”Onnettomuuksia sattuu onneksi todella harvoin. Mahdollisessa evakuointitilanteessa laiva on jaettu alueisiin, jotka kuuluvat ennalta sovituille miehistön jäsenille. Kaikki hytit tarkastetaan järjestyksessä, eikä ketään jätetä hyttiin. Näitä tilanteita harjoitellaan säännöllisesti ja olemme harjoitelleet myös kuulovammaisten ja liikuntavammaisten matkustajien evakuointia”, sanoo Hanna Tamminen.

”Evakuointiharjoituksissa miehistö on kuurojen kohdalla kekseliäästi käyttänyt omia matkapuhelimiaan tiedon välittämiseksi, kun yhteistä kieltä ei ole ollut. Puhelimen muistiinpanoihin on kirjoitettu mistä on kyse ja tilanteessa on päästy etenemään yhteisymmärryksessä”, Hanna muistelee.

Lue kuulovammaisen matkustajan risteilyvinkit

Lue lehdistötiedote: Silja Serenaden miehistö harjoitteli vammaisten matkustajien evakuointia

Tutustu vammaispalveluihin Tallink Siljalla

 


Yhteistyössä:
kuuloliitto.fi
kuurojenliitto.fi