tiistai 23.9.2014 - Vesa Mäkinen

Laiva on laskettu

Kun kävelee kerrostalon kokoisen laivan pohjan alla, olo tuntuu hieman hassulta.

Vieressä on kaksi potkuria, joiden lavat ovat lievästi sanottuna miehen mittaiset. Erittäin ison miehen. Niiden takana on kaksi peräsintä. Ne puolestaan ovat kuin ladon ovet. Silja Symphony se siinä makaa tukevasti valtavan montun pohjalla. Tai ei pohjalla, vaan erittäin vahvojen pukkien päällä.

Silja Symphonyn pääpotkurit ja peräsimet ovat metrien korkuisia.
Silja Symphonyn pääpotkurit ja peräsimet ovat metrien korkuisia. Heti kun alus saatiin kuivalle maalle, sen alustaa ryhdyttiin kunnostamaan.

Monttu on yli 300 metriä pitkä, kymmeniä metrejä leveä ja kymmenkunta metriä syvä. Sen pohjalla on betonilattia, jonka päälle on kolmeen riviin aseteltu noin 250 pukkia. Erittäin vahvasta teräsbetonista valmistetut 140 senttiä korkeat pukit painavat kukin noin 1 200 kiloa, eli suunnilleen kookkaan henkilöauton verran.

Silja Symphony makaa 250 järeän pukin päällä.
Silja Symphony makaa 250 järeän pukin päällä. Ne on aseteltu altaan pohjalle tarkasti laivan muotojen mukaan.

Keskimmäinen pukkirivistö on täsmälleen laivan keskituhdon kohdalla. Kaksi muuta rivistöä ovat sivummalla ja pitävät laivaa pystyssä.

Jos näyttää pukeilla makaava valtava laiva erikoiselta, kummallisia ovat myös laitteet, joita sen ympärillä pyörii. Kuukävelijä rullailee laivan viereen ja ojentaa hydraulisen kärsänsä ylös sen kylkeä pitkin. Kärsän päässä on kori, jossa seisoo työmies. Hän tohottaa pistoolillaan laivan kylkeä, ja pisarapilvi laskeutuu laajalle alueelle. Pistooli on painepesuri.

Niin sanottu kuukävelijä on yksi erikoisimmista laitteista, joita Symphonyn ympärillä häärii.
Niin sanottu kuukävelijä on yksi erikoisimmista laitteista, joita Symphonyn ympärillä häärii. Laivan pohja ja kyljet pestiin painepesurillla.

Kun Silja Symphony siirrettiin keskiviikon ja torstain välisenä yönä Naantalissa kuivatelakalle, sen ympärillä alkoi vilinä. "Kuukävelijät" ovat nostolaitteita, joilla työntekijät nostavat itsensä työskentelemään laivan kyljellä.

Niiden lisäksi laivan ympärille alkoi torstaiaamuna nousta rakennustelineitä. Symphonyn kyljissä riittää seinäpinta-alaa, jota telakalla putsataan ja huolletaan. Veden alla laivan pohjaan ja kylkiin kertyy levistä ja muusta merikasvustosta monenkirjavaa kuorrutetta.

Ne pestään pois painepesurilla. Lisäksi kylkiä ja pohjaa hitsataan ja maalataan. Kun se ajelee pois telakan altaasta lokakuun puolivälissä, se on saanut uuden raikkaan kuosin sekä sisäisesti että ulkoisesti.

Monelle voi tulla mieleen, että miten Symphonyn kokoinen laiva oikein nostetaan merestä kuivatelakalle. Esimerkiksi minä ihmettelin tätä. Kuinka isot nosturit sitä nostavat? Eikö se luhistu jo omasta painostaan, kun sitä nostetaan.

Silja Symphony altaassa
Silja Symphony siirrettiin telakka-altaaseen, jonka jälkeen allas tyhjennettiin pumpuilla.

Vastaus on yksinkertainen: ei sitä nosteta.

Kun laiva viedään kuivatelakalle, se ajetaan suljettavaan altaaseen. Sen jälkeen allas tyhjennetään, ja hiljalleen veden vähetessä laiva asettuu mukavasti pukkien päälle.

Yksinkertaista, eikö totta? On kyllä pääpiirteittäin, kun ei vaivaa mieltään parilla asialla: Miten laiva voi kestää omaa painoaan pukkien päällä? Ja miten ihmeessä se voidaan asettaa pukkien päälle niin tarkasti, ettei se esimerkiksi kaadu?

Vastaukset näihinkin asioihin ovat lopulta yksinkertaisia, periaatteessa. Kerron niistä seuraavassa kirjoituksessani.

Silja Symphony altaassa
Naantalin korjaustelakan huoltomies Juha Kantola laskee olleensa 29 vuoden aikana auttamassa noin tuhatta pienempää ja isompaa alusta telakalle.

Mukavaa viikon alkua. Minä siirryn taas pian telakalle katsomaan, miten urakka on edennyt.

Telakkaterveisin,
Laivareportteri Vesa Mäkinen