Helsinki Länsisatama, Länsiterminaali 2

Helsinki Länsisatama, Länsiterminaali 2

Osoite
Tyynenmerenkatu 14
00220 Helsinki
Puh. 0600 157 00 (1,75 €/vastattu puhelu + aina paikallisverkkomaksu/matkapuhelinmaksu)

Avara ja valoisa terminaali palvelee Tallink Shuttle -laivojen matkustajia mm. kauniilla näkymillä merelle sekä lyhyillä kävelymatkoilla laivan ja terminaalin välillä. Terminaalin 2. kerroksessa on varsinainen tilava odotusaula, jonne suosittelemme siirtymään heti tehtyäsi lähtöselvityksen.

Kartta Länsisataman terminaalialueesta (pdf) →
Palvelukartta Länsiterminaali 2:sta (pdf) →

www.portofhelsinki.fi

Länsiterminaali 2 on avoinna:
ma klo 06.00-22.30
ti klo 06.00-23.30
ke-su 06.00-22.30

Helsingin Länsisatamasta, uudesta Länsiterminaali 2:sta liikennöivät Tallink Shuttle -laivat Star ja Megastar
(Europa liikennöi Helsingin Länsisataman vanhasta Länsiterminaali 1:stä).

Lähtöselvitys

Ilman ajoneuvoa matkustavien asiakkaiden lähtöselvitys päättyy 30 minuuttia ennen laivan lähtöä. Automatkustajien lähtöselvitys päättyy 45 minuuttia ennen laivan lähtöä.

Maksamattomat varaukset tulee lähtöselvittää aina viimeistään tunti (1 h) ennen laivan lähtöä. Tämän jälkeen lunastamattomat matkat voidaan perua ilman erillistä ilmoitusta. Suosittelemme, että myös matkansa jo ennakkoon maksaneet matkustajat saapuvat lähtöselvitykseen tuntia ennen laivan lähtöä.

Tee lähtöselvitys vaivattomasti jo ennakkoon älypuhelimella tai netissä
Helsinki–Tallinna-linjan reittimatkoilla, Päivä Tallinnassa -risteilyillä ja Tallink-hotellimatkoilla lähtöselvitys ja laivaannousu onnistuu älypuhelimella (QR-koodilla) tai netissä (jos sinulla on printtausmahdollisuus), jos varauksessa ei ole mukana hyttiä tai muita lisäpalveluita kuin ruokailuja.

Tee lähtöselvitys kätevästi itse terminaalissa – lähtöselvitysautomaatit
Yksittäisten ilman ajoneuvoa matkustavien asiakkaiden käytettävissä ovat myös lähtöselvitysautomaatit. Automaatilla koneeseen syötetään matkan varausnumero sekä turvanumero (löytyy mm. vahvistukselta). Club One -kanta-asiakkaat voivat vetää kanta-asiakaskorttinsa lukijan läpi, valita sen jälkeen oikean varauksen ja vahvistaa sen. Tämän jälkeen kone tulostaa maihinnousukortit sekä kupongit ennakkoon tilatuista lisäpalveluista.

Lähtöselvitys on mahdollista tehdä automaatissa saman päivän lähdöille viimeistään 30 min. ennen lähtöä, mikäli varaukselta löytyvät seuraavat tiedot: kaikkien matkustajien nimet, syntymäajat sekä kansalaisuudet ja maksu on kirjautunut varaukselle

Tutustu kaikkiin eri lähtöselvitystapoihin →

Tallink Silja Oy:n lähtöselvityksen aukioloajat:

8.-22.1.2019
joka päivä klo 08.30-22.30

23.1.-3.2.2019 ja 25.3.-18.12.2019
ma klo 06.15-22.30
ti klo 06.15-23.30
ke-su klo 06.15-22.30

4.2.-24.3.2019
ma klo 06.15-22.30
ti klo 06.15-20.30
ke-su klo 06.15-22.30

Laivaannousuajat

Laivaannousu Starille ja Megastarille Helsingissä noin 40 minuuttia ennen lähtöä ja Tallinnassa noin 45 minuuttia ennen lähtöä.

Laivaannousu päättyy 20 minuuttia ennen laivan lähtöä.

Kulkuyhteydet

Julkisilla kulkuneuvoilla
Raitiolinja 7 liikennöi reitillä Länsi-Pasila - Rautatieasema – Kamppi – Länsiterminaali
Raitiovaunun 7 reittikartta
Aikataulut 7

Raitiolinja 6T liikennöi reitillä Arabia - Rautatieasema - Hietalahti - Länsiterminaali
Raitiovaunun 6T reittikartta
Aikataulut 6T

Raitiovaunut lähtevät uuden Länsiterminaali 2:n edustalta kahdelta eri lähtölaiturilta: linja 7 käyttää ulompaa raidetta/lähtölaituria 1 ja linja 6T sisempää raidetta/lähtölaituria 2.

Omalla autolla
Tyynenmerenkadun rakentaminen / Länsisataman uusi matkustajaterminaali aiheuttaa liikennejärjestelyjä Jätkäsaaressa ja lähiympäristössä. Toivomme matkustajiemme varaavan riittävästi aikaa satamaan siirtymiseen.

Satamasta poistuvat henkilöautot ohjataan ulos satama-alueelta Länsisatamankadun ja Tyynenmerenkadun risteyksestä, jonka jälkeen valittavaksi jää poistuminen joko Tyynenmerenkatua pitkin tai vaihtoehtoisesti Länsiväylälle johtavaa Länsisatamankatua pitkin. Katso kartta kulkureiteistä

Avustamispalvelu vammaisille ja liikuntarajoitteisille matkustajille

Lue lisää avustamispalvelusta →
Terminaalin vammaispalvelut →
Palvelukartta Länsiterminaali 2:sta →

Muut palvelut

ATM-nostoautomaatti (1. krs)

Cafe Kuppi (1. krs)
ma-su 6-22

Ravintolabaari, kahvila (2 krs.)
Panorama Bistro & Bar Helsinki
ma, ke-su 6.15-22.30, ti 6.15-21.30

HSL:n lippuautomaatti
Raitovaunupysäkin yhteydessä sijaitsevasta lippuautomaatista voi ladata matkakortin sekä ostaa kertalippuja ja vuorokausilippuja 1-7 vrk. Maksuvälineinä käyvät setelit, kolikot ja credit/debit -maksukortit.

Kaksi kertalippuautomaattia terminaalin sisäänkäynnin läheisyydessä. Maksuvälineinä käyvät credit/debit -maksukortit.

Matkatavarasäilytys
Säilytyslokeroita on toistaiseksi vain Länsiterminaali 1:ssä.

Löytötavarat
Suomen löytötavarapalvelu

puh. 0600 41006 (1,97 €/min + pvm)
ma-pe 09.00-18.00, la 10.00-14.00
http://www.suomenloytotavara.fi/

Pysäköinti

Lyhytaikainen pysäköinti (max. 2 h) 2,00 €/h

Pitkäaikainen pysäköinti (rajoittamaton pysäköintiaika)
Huom! pysäköintipaikkoja rajoitetusti!
- Minimimaksu 0,20 €/6 min
- 6 ensimmäistä tuntia 2,00 €/h
- 8 seuraavaa tuntia 1,00 €/h
- sitä seuraavat 0,60 €/h
- Pysäköintiautomaatit toimivat käteisellä: 0,20 €, 0,50 €, 1 €, 2 €, 5 €, 10 € ja 20 € sekä Credit/debit -maksukorteilla (ei Diners Club)
- Korttimaksun enimmäismäärä 100 euroa
- Huom! Automaatit eivät anna vaihtorahaa
- Easyparkin kautta voi maksaa pysäköinnin myös matkapuhelimella
- Pysäköinti voidaan maksaa myös Comet-maksulaitteella, jolloin pysäköintitunnin hinta määräytyy Helsingin kaupungin kunkin maksuvyöhykkeen ensimmäisen tuntihinnan mukaisesti ja on näin ollen kalliimpaa kuin muilla maksuvälineillä maksettaessa.

Pysäköintikartta Helsingin Sataman sivulla

Pysäköintihalli
Länsiterminaalin lähellä Ruoholahdessa on pysäköintihalli, mikä on hyvä vaihtoehto niille asiakkaille, jotka toivovat lämmintä ja vartioitua paikkaa. Pysäköintihallissa on tilaa noin 1500 autolle. Lisätietoja: www.europark.fi

Aikataulumuutokset ja liikennejärjestelyt

Huomioithan, että laivojen aikatauluissa saattaa olla muutoksia/poikkeuksia johtuen esim. huoltopäivistä tai sääolosuhteista. Lue lisää Aikataulut-sivulta sekä Liikennetiedotteet-sivulta. Lisäksi kaupungissa saattaa olla tapahtumia, jotka aiheuttavat poikkeuksellisia liikennejärjestelyjä, lue lisää Ajankohtaista-sivulta.