Kurkistus laivan kulisseihin

Vuorokausi Baltic Princessillä

Teksti Anu Välilä, kuvat Suvi Elo

Baltic Princessin 23 tunnin risteilyllä ihaillaan saaristoa, shoppaillaan, herkutellaan, nautitaan viihteestä ja nukutaan pitkään. Hienon elämyksen mahdollistaa suuri joukko työntekijöitä, jotka ahkeroivat kulisseissa yötä päivää.

Kun Baltic Princess saapuu Turun satamaan kello 19.15, alkaa tapahtua. Laiva on satamassa vain tunnin, ja siinä ajassa pitää muun muassa ohjata matkustajat sisään ja ulos, siivota, lastata tavarat ja ruoka sisään, ottaa polttoainetta sekä kuljettaa pyykki ja jätteet pois. Homma on minuuttipeliä, mutta se hoituu ammattilaisilta sujuvalla yhteistyöllä.

Kovin vipinä käy autokannella. Yliperämies johtaa tarkasti hallittua purkua ja lastausta. Sisään tulee muun muassa 49 pyykkirullakkoa täynnä lakanoita sekä kymmeniä lavoja ruokaa ja tavaroita. Ruokia purkavat varaston vastaava kokki, lihamies, tiskari sekä tällä vuorolla ylimääräisenä apuna keittiöpäällikkö Harri Salo. Hänen vauhtinsa on niin kova, että perässä on vaikea pysyä.

– 10 000 askelta tulee päivässä helposti täyteen, kun pitää kiiruhtaa paikasta toiseen. Jaksamisen kannalta on tärkeää pitää huolta kunnosta. Salo käy henkilökunnan kuntosalilla aamuisin ennen töitä kello 5.30. Välillä hän tekee juoksulenkin Tukholmassa.

Keittiöpäällikkö Harri Salo ja kokki Kaisa Kuusisto ovat hieman haikeissa tunnelmissa, sillä eläkkeelle jäävä Kuusisto on töissä viimeistä kertaa.

Tavaroiden purku kestää kaksi tuntia. Tavarahissi vie ne alavarastoon, josta ruoat ja juomat sekä myymälä- ja tax free -tuotteet noudetaan osastoille.

– Silloin tällöin kuljetus on myöhässä. Esimerkiksi viime viikolla leivät jäivät rantaan. Se tiesi ylitöitä, kun leivät piti leipoa käsin.

1000 kananmunaa päivässä

Pikku Myy ja Harri Hylje toivottavat viimeiset matkustajat tervetulleiksi laivaan. Infossa opastetaan hyttiään etsiviä ja kerrotaan, mistä kannattaa ihailla maisemia.

Keittiössä on vauhti päällä. Tarjoilijat kuljettavat annoksia pöytiin. Ravintoloissa kuluu päivässä yli 100 kiloa lohta, 120 kiloa lihapullia, 1000 kananmunaa, noin 100 kiloa munakokkelimassaa ja 260 litraa maitoa.

Ruokaa saa laivalla lähes kellon ympäri. Kun Fast Lane on muutaman tunnin kiinni, joku valmistelee jo aamiaista.

Happy Lobsterin brunssilla pääsee nauttimaan monista herkuista.

Yhtä perhettä

Baltic Princess saapuu sateen kastelemaan Tukholman satamaan kello 7.10 Suomen aikaa. Hyttiemäntä Taru Hakalan työpäivä on alkanut kuuden jälkeen. Hän on herätellyt laivasta poistuvat matkustajat ja aloittanut siivouksen. Hakala on työskennellyt 15 vuotta hyttipuolella. Sängyt valmistuvat hetkessä, kun hän sujauttaa tyynyt ja peitot uusiin vuodevaatteisiin. Työ käy kuntoilusta: tunnissa on pedattava noin 25 hytin sängyt.

– Teemme ensin valmiiksi kiireisimmät hytit. Sitten nautimme aamiaisen messissä, ja siivous jatkuu.

Kun kymmenen tunnin työpäivä päättyy, Hakala lepää hytissä. Hän on sisustanut sen muutamilla tavaroillaan. Kahdeksan päivän jälkeen hän luovuttaa hytin lennossa työkaverilleen. Työntekijät ovat monta päivää putkeen töissä, ja sen jälkeen on pitkä vapaa.

– Vaihto on aina kiireinen. Ei siinä paljon ehdi kuulumisia vaihtaa. Annan hyttikaverini laittautua ja käyn suihkussa, jos ehdin. Tärkeintä on ehtiä ajoissa ulos.

– Muistan vain yhden kerran, kun siivooja oli niin työn touhussa, ettei hän katsonut kelloa eikä päässyt ulos laivasta. Vapaa-ajallaan työntekijät lepäävät ja katsovat televisiota. Jotkut treenaavat salilla, toiset laivan kannella.

 

Hyttiemäntä Taru Hakala petaa päivän aikan yli 100 hyttiä Baltic Princessillä.

Olemme myös laivan ulkopuolella paljon tekemisissä - käymme viihteellä, syömässä ja reissuilla. Laivalla tulee olo, etteä olemme kuin yhtä perhettä, Harri Salo kertoo.

– Laivallakin tulee olo, että olemme kuin yhtä perhettä. Puhumme samaa kieltä. Tämä yhteisöllisyys ei sovi kaikille: et voi olla riidoissa kenenkään kanssa, koska toista ei pysty välttämään. Menette saunaan, syömään ja salille yhdessä. Riitoja on kuulemma vähän, mutta juoruja laivalla liikkuu. Salo kuuli huhun, että hän on siirtymässä toiselle laivalle. Hän katkaisi puheilta nopeasti siivet. Henki pysyy hyvänä myös siksi, että henkilöstölle on laivalla alkoholin suhteen nollatoleranssi.

Laiva on kuin pieni kylä

Aivan laivan pohjalla, vesirajan alapuolella on valvomo. Siellä aamu alkaa leppoisasti kahvitellen. Konepäällikkö Matti Nurmi pitää lyhyen aamupalaverin ja lähettää ihmiset töihin. Sähkömestari Joakim Hägglund vetää kuulosuojaimet korville. Ilman niitä ei ole asiaa kuumaan ja meluisaan konehuoneeseen.

Tukholmassa tyhjennetään noin 200 kuutiota suihkuista ja vessoista kertyvää harmaata vettä ja otetaan joka aamu sisään makeaa vettä. Monitorien ääressä istuva konemestari Jaakko Mäki seuraa ruuduilta, että kaikki sujuu ongelmitta.

Sähkömestari Joakim Hägglund työskentelee laivan alimmassa kerroksessa sijaitsevassa konehuoneessa.

– Laiva on kuin pieni kylä, jolla on oma sähkö- ja vesi-infra. Konehuoneessa vastataan siitä, että laiva liikkuu. Kaikki toiminnot laivalla on kahdennettu: jos jokin hajoaa, aina on varatoiminto, Nurmi sanoo.

Kapteeni André Brink valvoo, että laiva pysyy aikataulussa. Hän osaa ohjata Baltic Princessin satamaan parin sentin tarkkuudella.

Iltapäivällä pysähdytään kymmeneksi minuutiksi Ahvenanmaalle. Laivan kapteeni André Brink seuraa komentosillan ikkunoihin liimattuja merkkiviivoja ja ohjaa 212-metrisen laivan kahden sentin tarkkuudella laituriin. Vahtiperämies Mikko Särkijärvi avustaa.

Saaristoristeilijät astuvat sisään, ja matka jatkuu. Kun laiva saapuu illalla Turun satamaan, kaikki alkaa taas alusta. Vain matkustajat ja osa miehistöstä vaihtuu.

Tutustu ja varaa 23 h -risteily Turusta →