Kuulovammaisen risteilyvinkit

Kuulovammaisen matkustajan risteilyvinkit

Teksti Sami Virtanen

Olen kuulolaitteilla kuunteleva ja kuulovammainen Sami ja kävin havainnoimassa risteilyä Silja Serenadella syyskuussa 2018. Lue kirjoituksestani matkustusvinkkejäni ja havaintojani siitä, miten kuulovammainen tai viittomakielinen kuuro kohtaa ja kokee erilaisia tilanteita laivalla.

Lataa etukäteen Tallink Siljan sovellus

Ennen risteilyä kannattaa ladata puhelimeen Tallink Siljan sovellus. Digitaaliset sovellukset ovat hyvä tapa pitää matkustajat ajan tasalla. Kuulovammaisena asiakkaana arvostan paljon sitä, että ohjeistukset ja ajankohtaiset asiat ilmoitetaan kirjallisesti. Tämä takaa ja varmistaa tiedon oikeellisuuden ja paremman ymmärryksen. Sovellus ilmoitti kaksi tuntia ennen lähtöä lähtöselvityksen alkaneen ja että lähtöselvitys on mahdollista tehdä klo 16.30 saakka. Sovelluksen kautta sain myös matkan aikana tiedon eri ruokailujen kattausajoista, sijainneista sekä satamaantulo- ja lähtöajoista.

Tee lähtöselvitys automaatilla tai lähtöselvitystiskillä

Terminaaliin tullessa oli mahdollisuus tehdä lähtöselvitys joko lähtöselvitysvirkailijan kanssa tai lähtöselvitysautomaatilla. Arvostan enemmän henkilökohtaista asiakaspalvelua ja tästä syystä halusin tehdä lähtöselvityksen virkailijan kanssa. Ensivaikutelma lähtöselvitysvirkailijasta oli myönteinen ja hänellä oli asiakaspalveluhenkinen ote. Lisäksi hän kiinnitti huomiota selkeään puhetapaan. Tämä on iso edistävä asia kuulovammaisille, mutta näyttäytyy myös muille asiakkaille plussana hyvänä vuorovaikutuskeinona.

Seuraa Promenaden näytön opasteita

Laivalle tullessa matkustajat pääsivät sisälle laivan 7. kannelle ja käynti oli suoraan Promenadelle. Vastassa oli kaksi miehistön jäsentä, jotka opastivat suullisesti hytin sijainnin ja millä hissillä sinne pääsee parhaiten. Tämä hissin maininta erikseen helpottaa isosti suunnistamista laivalla ja hissin numero on hyvä pistää muistiin etukäteen. Sisään tullessa on Promenadella näkyvissä iso näyttö, jossa on kirjallinen ja visuaalinen opastus hytteihin. Kannattaa siis seurata opasteita!

Infotiskiltä saat apua ja neuvoja tarvittaessa.

Lue hytin turvallisuusohjeet

Hyttiin majoittuessa on hyvä tarkistaa kirjalliset seinällä olevat turvallisuusohjeistukset. Kuulutukset eivät mielestäni kuuluneet hyttiin tarpeeksi hyvin. Vastaava tieto ei ollut saatavissa hytin info-tv:stä eikä kirjallisesti. Tämä onkin hyvä kehittämiskohde. Ehkäpä mobiilisovellusta voisi hyödyntää kirjallisena kanavana laivan turvallisuusohjeiden ja yleiskuulutusten sisällön jaossa.

Henkilökunta on sinua varten

Laivalla on monia asiakaspalvelutilanteita. Kun menen palvelutilanteeseen, asiakaspalveluhenkilön selkeä puhe helpottaa viestin ymmärrettävyyttä ja myös huuliolukua, jonka avulla voi päätellä myös mitä puhuttua kieltä henkilö käyttää.

Matkustajien kohtaamiset asiakaspalveluhenkilöiden kanssa ovat myös olennainen osa kokonaisvaltaista palvelukokemusta. Henkilökunta auttaa mielellään ja osaa myös ottaa huomioon erilaiset kohtaamiset matkustajien kanssa, olipa kielenä sitten suomi, englanti, kiina tai vaikkapa viittomakieli.

Valitse ravintolasta kulmapöytä

Risteilyyn kuuluu olennaisena osana hyvä ruoka. Päätin testata italialaisravintola Tavolataa, josta minulla on ollut aiemmin hyvät kokemukset. Minut otettiin tervetulleena vastaan ja ohjattiin pöytään. Sain onnekseni kulmapöydän ikkunan läheltä. Kulmapöytä oli erinomainen paikka, sillä tämä helpottaa keskustelua tarjoilijan kanssa, koska ääni ei pääse silloin ”karkaamaan” avoimessa tilassa eikä viereisen pöydän keskustelu häiritse paljoa. Kulmauksessa ääniympäristö on rauhallisempi kuin keskellä ravintolasalia.

Tarjoilija toi ruokalistan ja samalla oli mahdollisuus tarkastella vaihtoehtoja kirjallisesti. Söin kolmen ruokalajin menun ja ammattitaitoinen tarjoilija varmisti väliajoin, onko ruoka hyvää. Tarjoilijan käytös ja ilmaisu olivat sujuvaa ja samalla minulle tuli fiilis asiakkaana, että minusta huolehditaan hyvin. Tämä oli jälleen viiden tähden kokemus.

Kulmapöytä tarjoaa rauhallisen istumapaikan.

Suosi meluttomia paikkoja

Käytän päivittäin kuulolaitteita, koska ne ovat hyödyllisiä monissa tilanteissa. Haaste on monesti äänekkäissä paikoissa se, että kuulolaite rekisteröi taustahälyt vahvasti. Yksi pahimpia äänilähteitä on muun muassa tuolien korkeat siirtoäänet kovalla lattiapinnalla. Mutta onneksi siihen on olemassa yksinkertaiset keinot, tuolien jalkojen alle voi sijoittaa pehmusteet siirtoäänien vaimentamiseksi. Silja Serenadella on kahvila nimeltään Coffee & Co. Yllätyksekseni huomasin, että tuolien jalkojen alle on sijoitettu tennispallot. Ymmärsin syyn välittömästi miksi tämä on tehty. Pehmennetyt tennispallot toimivat äänenvaimentimina, kun tuoleja siirretään kovalla pinnalla. Nerokas ja simppeli ratkaisu, jota kannattaa hyödyntää myös muissa kahviloissa, ravintoloissa ja erilaisissa kokoontumistiloissa. Tästä viisi tähteä!

Ilmoita vammastasi etukäteen tai laivan infossa

Matkan aikana ilmoitin infoon hyttini sijainnin. Teen tämän säännöllisin ajoin, koska yöllä en kuule mahdollista hälytystä, joka perustuu ääneen. Tämä on hyvä varotoimenpide matkan aikana ja suosittelen jokaista kuulovammaista ja viittomakielistä kuuroa matkustajaa toimimaan samoin. Ilmoituksen omasta kuulovammaisuudesta tai kuuroudesta voi tehdä myös matkan varauksen yhteydessä.

Sami Virtanen - saavutettavuuden agentti @samivirtanen

 

Lue jatkokertomus: Paluumatka erityisellä kuurojen risteilyllä →