Tallinkin uuden nopean LNG–laivan köli laskettiin Meyer Turun telakalla

Tallinkin uuden nopean LNG-laivan Megastarin rungon koonti alkoi 9.2.2016 Meyer Turun telakalla perinteisin seremonioin. Valmistuessaan alus on energiatehokkuudeltaan ja ympäristöystävällisyydeltään Itämeren huippua. Ympäristöystävällisen LNG-voimanlähteensä lisäksi Meyer Turun suunnittelema Megastarin vallankumouksellinen rungon muoto vähentää veden vastusta ja takaa pehmeän kulun myös jääolosuhteissa.

Kölinlasku tapahtui telakan traditioiden mukaisesti. Seremoniaa oli todistamassa yli sata katsojaa, mukana Meyer Turun omia työntekijöitä ja Tallinkin sekä luokituslaitos Bureau Veritaksen vieraita. Onnenkolikot sijoitettiin rungon ensimmäisen suurlohkon alle kölipukeille – myöhemmin säilytetään valmiissa laivassa tuomaan onnea.

Meyer Turun toimitusjohtaja Jan Meyer on erittäin tyytyväinen Megastarin rungon koonnin aloittamisen johdosta. ”Olemme suunnitelleet Tallinkin nopeaa laivaa yli vuoden hyvässä yhteistyössä Tallinkin kanssa, jotta voimme nyt esitellä uuden sukupolven LNG-voimanlähteemme ja julkisten tilojen uuden arkkitehtuurin. Lisäksi olemme koko ajan tuottaneet osia laivaan. Laivanrakennuksessa jatkuva kehitys on välttämätöntä, eikä traditioille juuri ole tilaa. Tästä huolimatta on hetkiä, jolloin on hyvä pysähtyä ja katsoa taaksepäin tekemäämme työhön. Tänään alamme koota laivaa jo valmistetuista osista, ja kohta laiva myös näyttää laivalta”, Jan Meyer sanoo.

Juhlallisuuksissa oli paikalla myös Tallinkin toimitusjohtaja Janek Stalmeister. Tallinkille kölinlaskulla on suuri merkitys. “Tämä on ensimmäinen LNG-aluksemme, ja Megastarissa on paljon uudistuksia monilla alueilla. Niinpä juhlimme jokaista askelta joka vie meidät lähemmäs laivan toimitusta ensi vuonna. Odotamme malttamattomina, että saamme esitellä tämän mahtavan laivan matkustajillemme”, Stalmeister sanoo.

Megastar on valmistuessaan 212 metriä pitkä ja siihen mahtuu 2800 matkustajaa. Laiva operoi Helsingin ja Tallinnan väliä. Megastar valmistuu alkuvuodesta 2017. Megastar on LNG-käyttöinen, mutta pystyy käyttämään polttoaineenaan myös meridieseliä. Vetoisuudeltaan Megastar on 49 000 GT, ajonopeus on 27 solmua. Megastar täyttää kaikki Itämerelle asetetut tiukat ympäristönormit.

Lisätietoja antaa:
Tapani Mylly, Meyer Turku, p. +358 (0)50 560 2464, tapani.mylly@meyerturku.fi
Images and press releases available at: www.meyerturku.fi, Media.

Meyer Turku Oy:n  telakalla on 1 500 työntekijää ja se on erikoistunut erittäin vaativien, innovatiivisten ja ympäristöystävällisten risteilyalusten, autolauttojen ja erikoisalusten rakentamiseen. Meyer Turku on yhdessä sisartelakoidensa, Papenburgissa sijaisevan Meyer Werftin ja Rostockissa olevan Neptun Werftin kanssa yksi maailman johtavista risteilyalusten rakentajista. Turussa on rakennettu menestyksellisesti laivoja vuodesta 1737 alkaen. Yhtiö rakentaa parhaillaan risteilyaluksia TUI Cruises  varustamolle sekä nopeaa autolauttaa Tallinkille. Yhtiön tilauskannassa on myös kaksi risteilylaivaa Costa Crociere -varustamolle.

AS Tallink Grupp on pohjoisen Itämeren alueen suurin matkustaja- ja rahtiliikennevarustamo. Yrityksellä on yhteensä 17 alusta ja se liikennöi Tallink- ja Silja Line -brändeillä kuudella reitillä. AS Tallink Grupp työllistää noin 7 000 henkilöä ja kuljettaa vuosittain 9 miljoonaa matkustajaa.