Ajankohtaista tietoa koronaviruksen vaikutuksista
Sivua päivitetty viimeksi 19.2.2021 klo 08.22.
Tältä sivulta löydät ajankohtaista tietoa liittyen koronavirukseen sekä sen vaikutuksista laivojemme liikennöintiin ja muihin palveluihimme. Palvelut laivoilla voivat olla osin supistetut, ja viihdeohjelma poikkeaa normaalista tarjonnasta.
Laivamatkat ovat varattavissa myyntipalvelumme, verkkosivujemme ja mobiiliapplikaatiomme kautta. Olemme lieventäneet muutosehtojamme ja tehneet paljon toimenpiteitä tilanteen helpottamiseksi.
Noudatamme viranomaisten ohjeistuksia, seuraamme tilannetta ja huomioimme kaikissa toimenpiteissä asiakkaidemme hyvinvoinnin.
Kiitos ymmärryksestäsi ja kärsivällisyydestäsi!
Luottavaisin mielin laivalle - tutustu ajankohtaisiin toimenpiteisiimme
Tutustu risteilyvalikoimaamme
Lue lehdistötiedotteemme
Varausten muutokset ja -peruutukset
Matkustajien hyvinvoinnista huolehtiminen
Tallink hotellit
Mihin saa matkustaa ilman karanteenia?
11 h -saaristoristeily Turusta (Turku-Ahvenanmaa-Turku), 23 h -risteily Turusta (Turku-Tukholma-Turku) ja 5 h -ostosristeily Helsingistä eli kaikki risteilyt, joissa ei ole maissakäyntiä kohteessa, ovat sallittuja ilman omaehtoista karanteenia Suomeen palatessa. Myös kotimaanmatkailu eli esimerkiksi matkailu Ahvenanmaalle on sallittua ilman karanteenia.
Matkustus Virosta tai Ruotsista Suomeen
Suomen hallituksen päätöksellä 27.1.2021 alkaen Virosta tai Ruotsista sallitaan vain Suomen kansalaisten paluu Suomeen, välttämätön työmatkustus, matkustus perhesyistä tai matkustus muusta välttämättömästä syystä. Suomeen palatessa suositellaan 14 vuorokauden omaehtoista karanteenia, jota voi lyhentää koronatesteillä. Tavaraliikenteen kuljetus- ja logistiikkahenkilöstön ei tarvitse jäädä karanteeniin eikä mennä testeihin, kun he saapuvat Suomeen työtehtävissä.
Virosta ja Ruotsista Suomeen saapuvilta matkustajilta edellytetään negatiivista koronatestitulosta 23.2.2021 alkaen THL:n suosituksen mukaisesti. Todistusta ei edellytetä risteilymatkustajilta, jotka eivät ole käyneet maissa toisessa maassa.
Lisätietoa THL:n suosituksesta
Lisätietoa testitodistuksista ja yleisimpiä kysymyksiä Suomen Varustamoiden sivuilla
Suomeen saapuvia matkustajia pyydetään myös varautumaan matkustusasiakirjojen tarkistukseen Suomeen saavuttaessa.
Rajan ajankohtaista tietoa koronaviruksesta
Laivamatkustajia pyydetään seuraamaan tilannetta, mikäli matkustuslinjaukset tai karanteenikäytännöt muuttuvat.
Matkustus Suomesta Ruotsiin
Ruotsin hallituksen päätöksellä kaikkien Ruotsiin saapuvien matkustajien on esitettävä enintään 48 tuntia vanha negatiivinen COVID-19-testitulos maahan saapuessa.
Ruotsin maahantulo- ja koronatestausmääräykset
Kasvomaskien käyttö laivoilla ja terminaaleissa
Viron hallitus on linjannut, että julkisissa sisätiloissa sekä joukkoliikenteessä on käytettävä kasvomaskia. Näin ollen myös Megastarilla, Starilla ja rahtilaivoillamme (Sea Wind, Regal Star ja Sailor) on käytettävä maskia laivan yleisissä tiloissa liikuttaessa. Maskia on käytettävä aina myös Viron satamissa.
Linjaus ei koske alle 12-vuotiaita lapsia tai niitä, jotka eivät terveydellisistä syistä tai muusta erityistarpeista johtuen voi käyttää kasvomaskia.
Tallink Silja suosittelee kasvomaskien käyttöä lisäksi muillakin reiteillä ja laivoilla sekä Suomen satamissa tilanteissa, joissa riittävien turvavälien pitämien ei ole mahdollista.
Terveysneuvontapisteet ja koronatestaus satamissa
Helsingin satamissa tarjotaan Suomeen saapuville matkustajille maksutonta terveysneuvontaa ja koronatestausta.
Lue lisää koronatestauspisteistä Helsingin satamissa
Lue lisää automatkustajien koronatestauksesta
Maahantulon sujuvoittamisen digitaaliset palvelut
FINENTRY on digitaalinen palvelu, joka sujuvoittaa matkustamista Suomeen sekä maahantuloon liittyvää koronavirustestausta.
Tutustu FINENTRY-palveluun
TERVISEAMET on Viroon matkustavien digitaalinen palvelu maahantulon helpottamiseksi.
Tutustu TERVISEAMET-palveluun
Varausten muutokset ja peruutukset
-
Asiakaspalvelu
Teemme parhaamme palvellaksemme asiakkaita
Asiakaspalvelumme on apunasi matka-asioissa. Voit muuttaa matkavaraustasi puhelimitse 0600 157 00 (avoinna arkisin 9-18), chatissa tai muutoslomakkeen kautta. Monia muutoksia voit tehdä myös itse Tallink Silja -sovelluksen tai online-palvelumme kautta, esimerkiksi lisätä varaukselle henkilötietoja.
Lomakkeen kautta jätettyihin muutospyyntöihin vastaamme lähtöpäivän mukaisessa järjestyksessä. Tällä hetkellä käsittelemme matkavarauksia tästä päivästä n. 2 viikkoa eteenpäin. Takaisinmaksujen keskimääräinen käsittelyaika on tällä hetkellä n. 4-6 viikkoa. Voit myös itse auttaa ja tarkistaa varauksesi yhteystiedot netissä ”Varaukseni”-osiossa. Tällöin varmistat, että voimme tarvittaessa ottaa yhteyttä.Olemme päivittäneet ajankohtaista tietoa myös Chat-palveluumme, päivitämme tietoja verkkosivuille sekä lähetämme myös tiedotteita ja uutiskirjeitä asiakkaillemme tilanteen päivittyessä.
Mikäli jo varatulle matkallesi tulee meistä johtuvia reitti- tai muita muutoksia, otamme yhteyden mahdollisimman pian. Varaukset käydään läpi lähtöjärjestyksessä ja yhteydenotot tehdään porrastetusti.
Huom. Osalle asiakkaistamme lähetettiin 8.12.2020 uutiskirje, jossa oli mahdollisesti virheellinen lahjakortin voimassaolovuosi. Mikäli olet saanut viestin, mutta lahjakortissasi voimassaoloaika on 31.12.2021 saakka, pätee lahjakortissasi oleva voimassaoloaika edelleen viestistä huolimatta. Pahoittelemme virheellistä viestiä!
-
Ilman joustoturvaa tehtävät peruutukset ja muutokset
Joustoja muutosehdoissa
Seuraavat säännöt koskevat kaikkia Tallink Siljan peruuttamia lähtöjä 31.5.2021 asti:
- Voit muuttaa varaamasi matkat myöhemmäksi ilman muutoskuluja (koskee matkoja, joissa laivavuoro on peruttu, ei koske kolmannen osapuolen palveluita, kuten hotelleja). Matka voidaan siirtää viimeistään 24 h ennen lähtöä ilman muutoskuluja 31.12.2021 saakka oleville lähdöille samaan hintaan vastaavalle reitille ja viikonpäivälle, poislukien erikoisristeilyt ja koulujen loma-ajat.
- Siirroista 1.9.-30.11.2020 ja 1.1.-31.5.2021 väliselle ajalle, matkasta ei peritä muutoskuluja.
- Tehdäksesi muutoksen, otathan yhteyttä asiakaspalveluun Matkavarauksen muutos -lomakkeen kautta.
- Siirroista erikoisristeilyille, muille reiteille, koulujen loma-ajoille tai arkilähdön siirrosta perjantaille ei peritä muutoskuluja, mutta matkan hinnan erotus veloitetaan tai hyvitetään. Tämä koskee myös varauksia, joissa on joustoturva.
- Huom! Muutoskulu tarkoittaa 5-10 euron kuluja, joita matkavarauksien muutoksista normaalisti peritään.
- Jos olet jo tehnyt muutoksen omalla varaussivullasi ja järjestelmä on veloittanut muutoskulun, voit hakea muutoskuluhyvitystä asiakassuhdeosastoltamme. Liitä hakemukseesi tilinumero, jolta matka on maksettu.
- Jos et ole päässyt läpi puhelimitse ja matkan alkuun on alle 24 h, niin käsittelemme muutoksen kuitenkin kuluitta. Muutoksen voit jättää nettisivuilla olevan Matkavarauksen muutos -lomakkeen kautta
Huom! Mikäli lähtöä ei ole peruttu ja se on edelleen varattavissa, veloitetaan peruutus- ja muutoskulut normaalien ehtojen mukaisesti. Lue lisää muutos- ja peruutusehdoista.
-
Club One
Tasojen jatkaminen
Club One -tasojen voimassaoloaikaa jatketaan vielä 31.12.2021 asti.
Matkustajien hyvinvoinnista huolehtiminen
-
Miten Tallink Silja huolehtii matkustajien hyvinvoinnista?
Teemme kaikkemme asiakkaidemme ja henkilökuntamme terveyden sekä hyvinvoinnin turvaamiseksi myös koronavirusepidemian aikana. Olemme päivittäneet toimintatapojamme, jotta jokainen voisi matkustaa luottavaisin mielin.
Tallink Siljalla on hyvin tarkka toimintasuunnitelma mahdollisten virusten tai epidemioiden osalta. Teemme tiivistä yhteistyötä terveysviranomaisten kanssa ja noudatamme heiltä saamiamme ohjeita.
Huomioithan matkustaessasi laivoillamme, että poikkeustilasta johtuen liikennöivien laivojen palvelut ja aukioloajat voivat poiketa normaalista. Ajankohtaiset tiedot on aina saatavilla laivojen infoista.
Lue tarkemmin, mitä toimenpiteitä olemme tehneet laivamatkustajien hyvinvoinnista huolehtimiseksi →Alla löydät konkreettista tietoa toimenpiteistämme.
Klikkaa linkkiä nähdäksesi vastauksen.
Helsinki–Tallinna
Megastarilla, Starilla ja rahtilaivoillamme (Sea Wind, Regal Star ja Sailor) on käytettävä maskia laivan yleisissä tiloissa liikuttaessa. Maskia on käytettävä aina myös Viron satamissa.
Toivomme matkustajien tekevän lähtöselvityksen etukäteen mobiilisovelluksen kautta. Lue lisää ja lataa mobiilisovellus
-
Victoria I liikennöinti on keskeytetty toistaiseksi.
Silja Europan liikennöinti on keskeytetty toistaiseksi. Tämänhetkisen suunnitelman mukaan Silja Europa palaa liikenteeseen huhtikuun 2021 alussa.
-
Megastar ja Star
Tallink Shuttle -laivat liikennöivät Tallinnaan
Megastar liikennöi normaalin aikataulun mukaisesti.
Starin viikonloppuaikatauluissa on muutoksia 3.10.2020 alkaen. Lue lisää
Länsiterminaali T2 on avoinna:
ma klo 6.00-22.30
ti klo 6.00-23.00
ke-su klo 6.00-22.30Asiakaspalvelumme palvelee koko päivän. Lähtöselvitys aukaa 1,5 tuntia ennen laivan lähtöä.
Tutustu risteilyihin
Toistaiseksi emme ota vastaan käteistä rahaa terminaalissa.
Turku-Tukholma
-
Baltic Princess ja Galaxy
Turusta Ahvenanmaalle ja Tukholmaan
Silja Linen Turku-Ahvenanmaa/Tukholma-reitin laivat Baltic Princess ja Galaxy liikennöivät normaalin aikataulun mukaisesti.
Turusta pääsee reittimatkojen lisäksi 11 h -saaristoristeilylle sekä 23 h -risteilyille (Baltic Princessin risteilyille lähdöt vain Suomesta).
Turun terminaali on avoinna:
Päivittäin klo 6.45-8.15 ja klo 18.30-20.15.Baltic Princessin ravintolapalvelut
Galaxyn ravintolapalvelut
Tallink hotellit
-
TALLINK CITY-, TALLINK SPA & CONFERENCE, TALLINK EXPRESS ja TALLINK HOTEL RIGA -HOTELLIT
Tallink Spa & Conference Hotel ja Tallink Express Hotel Tallinnassa ovat avoinna.
Tallink City Hotel on toistaiseksi suljettu.
Tallink Hotel Riga Latviassa on toistaiseksi suljettu.
Asiakkaidemme hyvinvointi on meille ensiarvoisen tärkeää.
Lue lisää hotelliemme toimenpiteistä