Ajankohtais­ta tietoa korona­­­viruk­sen vaikutuksista

Sivua päivitetty viimeksi 19.2.2021 klo 08.22.

Tältä sivulta löydät ajankohtaista tietoa liittyen koronavirukseen sekä sen vaikutuksista laivojemme liikennöintiin ja muihin palveluihimme. Palvelut laivoilla voivat olla osin supistetut, ja viihdeohjelma poikkeaa normaalista tarjonnasta.

Laivamatkat ovat varattavissa myyntipalvelumme, verkkosivujemme ja mobiiliapplikaatiomme kautta. Olemme lieventäneet muutosehtojamme ja tehneet paljon toimenpiteitä tilanteen helpottamiseksi.

Noudatamme viranomaisten ohjeistuksia, seuraamme tilannetta ja huomioimme kaikissa toimenpiteissä asiakkaidemme hyvinvoinnin.

Kiitos ymmärryksestäsi ja kärsivällisyydestäsi!

Luottavaisin mielin laivalle - tutustu ajankohtaisiin toimenpiteisiimme

Tutustu risteilyvalikoimaamme 
Lue lehdistötiedotteemme

Varausten muutokset ja -peruutukset
Matkustajien hyvinvoinnista huolehtiminen
Tallink hotellit

Mihin saa matkustaa ilman karanteenia?

11 h -saaristoristeily Turusta (Turku-Ahvenanmaa-Turku), 23 h -risteily Turusta (Turku-Tukholma-Turku) ja 5 h -ostosristeily Helsingistä eli kaikki risteilyt, joissa ei ole maissakäyntiä kohteessa, ovat sallittuja ilman omaehtoista karanteenia Suomeen palatessa. Myös kotimaanmatkailu eli esimerkiksi matkailu Ahvenanmaalle on sallittua ilman karanteenia.

Matkustus Virosta tai Ruotsista Suomeen

Suomen hallituksen päätöksellä 27.1.2021 alkaen Virosta tai Ruotsista sallitaan vain Suomen kansalaisten paluu Suomeen, välttämätön työmatkustus, matkustus perhesyistä tai matkustus muusta välttämättömästä syystä. Suomeen palatessa suositellaan 14 vuorokauden omaehtoista karanteenia, jota voi lyhentää koronatesteillä. Tavaraliikenteen kuljetus- ja logistiikkahenkilöstön ei tarvitse jäädä karanteeniin eikä mennä testeihin, kun he saapuvat Suomeen työtehtävissä.

Virosta ja Ruotsista Suomeen saapuvilta matkustajilta edellytetään negatiivista koronatestitulosta 23.2.2021 alkaen THL:n suosituksen mukaisesti. Todistusta ei edellytetä risteilymatkustajilta, jotka eivät ole käyneet maissa toisessa maassa.
Lisätietoa THL:n suosituksesta
Lisätietoa testitodistuksista ja yleisimpiä kysymyksiä Suomen Varustamoiden sivuilla

Suomeen saapuvia matkustajia pyydetään myös varautumaan matkustusasiakirjojen tarkistukseen Suomeen saavuttaessa.
Rajan ajankohtaista tietoa koronaviruksesta

Laivamatkustajia pyydetään seuraamaan tilannetta, mikäli matkustuslinjaukset tai karanteenikäytännöt muuttuvat.

Matkustus Suomesta Ruotsiin

Ruotsin hallituksen päätöksellä kaikkien Ruotsiin saapuvien matkustajien on esitettävä enintään 48 tuntia vanha negatiivinen COVID-19-testitulos maahan saapuessa.
Ruotsin maahantulo- ja koronatestausmääräykset

Kasvomaskien käyttö laivoilla ja terminaaleissa

Viron hallitus on linjannut, että julkisissa sisätiloissa sekä joukkoliikenteessä on käytettävä kasvomaskia. Näin ollen myös Megastarilla, Starilla ja rahtilaivoillamme (Sea Wind, Regal Star ja Sailor) on käytettävä maskia laivan yleisissä tiloissa liikuttaessa. Maskia on käytettävä aina myös Viron satamissa. 

Linjaus ei koske alle 12-vuotiaita lapsia tai niitä, jotka eivät terveydellisistä syistä tai muusta erityistarpeista johtuen voi käyttää kasvomaskia.

Tallink Silja suosittelee kasvomaskien käyttöä lisäksi muillakin reiteillä ja laivoilla sekä Suomen satamissa tilanteissa, joissa riittävien turvavälien pitämien ei ole mahdollista.

Terveysneuvontapisteet ja koronatestaus satamissa

Helsingin satamissa tarjotaan Suomeen saapuville matkustajille maksutonta terveysneuvontaa ja koronatestausta.

Lue lisää koronatestauspisteistä Helsingin satamissa
Lue lisää automatkustajien koronatestauksesta

Maahantulon sujuvoittamisen digitaaliset palvelut

FINENTRY on digitaalinen palvelu, joka sujuvoittaa matkustamista Suomeen sekä maahantuloon liittyvää koronavirustestausta.
Tutustu FINENTRY-palveluun

TERVISEAMET on Viroon matkustavien digitaalinen palvelu maahantulon helpottamiseksi.
Tutustu TERVISEAMET-palveluun

Varausten muutokset ja peruutukset

  • Asiakaspalvelu

    Teemme parhaamme palvellaksemme asiakkaita

    Asiakaspalvelumme on apunasi matka-asioissa. Voit muuttaa matkavaraustasi puhelimitse 0600 157 00 (avoinna arkisin 9-18), chatissa tai muutoslomakkeen kautta. Monia muutoksia voit tehdä myös itse Tallink Silja -sovelluksen tai online-palvelumme kautta, esimerkiksi lisätä varaukselle henkilötietoja.

    Lomakkeen kautta jätettyihin muutospyyntöihin vastaamme lähtöpäivän mukaisessa järjestyksessä. Tällä hetkellä käsittelemme matkavarauksia tästä päivästä n. 2 viikkoa eteenpäin. Takaisinmaksujen keskimääräinen käsittelyaika on tällä hetkellä n. 4-6 viikkoa. Voit myös itse auttaa ja tarkistaa varauksesi yhteystiedot netissä ”Varaukseni”-osiossa. Tällöin varmistat, että voimme tarvittaessa ottaa yhteyttä.

    Olemme päivittäneet ajankohtaista tietoa myös Chat-palveluumme, päivitämme tietoja verkkosivuille sekä lähetämme myös tiedotteita ja uutiskirjeitä asiakkaillemme tilanteen päivittyessä.

    Mikäli jo varatulle matkallesi tulee meistä johtuvia reitti- tai muita muutoksia, otamme yhteyden mahdollisimman pian. Varaukset käydään läpi lähtöjärjestyksessä ja yhteydenotot tehdään porrastetusti.

    Huom. Osalle asiakkaistamme lähetettiin 8.12.2020 uutiskirje, jossa oli mahdollisesti virheellinen lahjakortin voimassaolovuosi. Mikäli olet saanut viestin, mutta lahjakortissasi voimassaoloaika on 31.12.2021 saakka, pätee lahjakortissasi oleva voimassaoloaika edelleen viestistä huolimatta. Pahoittelemme virheellistä viestiä!

    Usein kysyttyjä kysymyksiä


    Usein kysyttyjä kysymyksiä


    Klikkaa kysymystä nähdäksesi vastauksen.

    Mikä on arvolahjakortti?
    Tarjoamme matkan peruutuksen vaihtoehtona arvolahjakorttia, jonka arvo on +10 % maksamasi matkavarauksen arvoon nähden. Jos matkasi on maksanut esimerkiksi 500 euroa, voit vaihtaa sen 550 euron arvoiseen arvolahjakorttiin. Mainitsethan muutoslomakkeessa, jos haluat vaihtaa maksetun matkasi arvolahjakortiksi. Arvolahjakortti on voimassa 31.12.2021 saakka. Myös keväällä 2020 ostettujen lahjakorttien voimassaoloa on jatkettu 31.12.2021 asti.

    Matkavahvistuskirjeessä arvolahjakortin arvot näkyvät vasemmassa reunassa id-koodien yhteydessä. Maksettu summa näkyy vahvistuksen oikeassa reunassa.

    Arvolahjakortilla voi maksaa ostoksia myös Tallinkin verkkokaupassa.

    Osalle asiakkaistamme lähetettiin 8.12.2020 uutiskirje, jossa oli mahdollisesti virheellinen lahjakortin voimassaolovuosi. Mikäli olet saanut viestin, mutta lahjakortissasi voimassaoloaika on 31.12.2021 saakka, pätee lahjakortissasi oleva voimassaoloaika edelleen viestistä huolimatta. Pahoittelemme virheellistä viestiä!
     
    Olen peruuttanut matkani kaksi viikkoa sitten. Milloin palautus näkyy kortillani/pankkitililläni?
    Takaisinmaksujen käsittely on ruuhkautunut ja keskimääräinen käsittelyaika on tällä hetkellä noin 4-6 viikkoa. Pahoittelemme viivästystä!
     
    Miten käy kanta-asiakaspisteideni? Säilyykö asiakkuuteni kulta-/hopeatasolla?
    Kanta-asiakaspisteet eivät vanhene ajalla 12.3.-31.12.2020. Tasojen voimassaoloaikaa on jatkettu 31.12.2021 asti. Kanta-asiakastasojen muutokset hoidetaan mahdollisimman nopeasti tilanteen rauhoituttua, joten muutokset eivät näy välttämättä vielä esim. pistetiliotteella.
     
    Vanhenevatko sarjaliput?
    30.6.2020 mennessä vanhenevien sarjalippujen voimassaoloaikaa pidennetään 31.12.2020 asti. Ilmoithan sarjalippujen ID-koodit osoitteeseen salesfin@tallinksilja.com
     
    Minulla on etukortti/lahjakortti, joka vanhenee, miten toimin?
    30.6.2020 mennessä vanhenevien etu- ja lahjakorttien voimassaoloaikaa pidennetään 31.12.2020 asti. Ilmoitathan Matkavarauksen muutos -lomakkeen kautta etukorttisi id-numeron tai tuotekoodin. Huomaathan, että etu- ja lahjakorttien käytössä on rajoituksia ajalla 22.6.-9.8.
     
    Vanhenevatko Club One -bonuspisteet?
    Bonuspisteet eivät vanhene ajalla 31.3.–31.12.2020.
     
    Mistä löydän lisätietoja Pre-Order-palvelusta?
    Lisätietoa Pre-Order-palvelusta löydät täältä.
  • Joustavia muutoksia

    Ilman joustoturvaa tehtävät peruutukset ja muutokset

    Joustoja muutosehdoissa

    Seuraavat säännöt koskevat kaikkia Tallink Siljan peruuttamia lähtöjä 31.5.2021 asti:

    • Voit muuttaa varaamasi matkat myöhemmäksi ilman muutoskuluja (koskee matkoja, joissa laivavuoro on peruttu, ei koske kolmannen osapuolen palveluita, kuten hotelleja). Matka voidaan siirtää viimeistään 24 h ennen lähtöä ilman muutoskuluja 31.12.2021 saakka oleville lähdöille samaan hintaan vastaavalle reitille ja viikonpäivälle, poislukien erikoisristeilyt ja koulujen loma-ajat.
    • Siirroista 1.9.-30.11.2020 ja 1.1.-31.5.2021 väliselle ajalle, matkasta ei peritä muutoskuluja.
    • Tehdäksesi muutoksen, otathan yhteyttä asiakaspalveluun Matkavarauksen muutos -lomakkeen kautta.
    • Siirroista erikoisristeilyille, muille reiteille, koulujen loma-ajoille tai arkilähdön siirrosta perjantaille ei peritä muutoskuluja, mutta matkan hinnan erotus veloitetaan tai hyvitetään. Tämä koskee myös varauksia, joissa on joustoturva.
    • Huom! Muutoskulu tarkoittaa 5-10 euron kuluja, joita matkavarauksien muutoksista normaalisti peritään.
    • Jos olet jo tehnyt muutoksen omalla varaussivullasi ja järjestelmä on veloittanut muutoskulun, voit hakea muutoskuluhyvitystä asiakassuhdeosastoltamme. Liitä hakemukseesi tilinumero, jolta matka on maksettu.
    • Jos et ole päässyt läpi puhelimitse ja matkan alkuun on alle 24 h, niin käsittelemme muutoksen kuitenkin kuluitta. Muutoksen voit jättää nettisivuilla olevan Matkavarauksen muutos -lomakkeen kautta
       

    Huom! Mikäli lähtöä ei ole peruttu ja se on edelleen varattavissa, veloitetaan peruutus- ja muutoskulut normaalien ehtojen mukaisesti. Lue lisää muutos- ja peruutusehdoista.

     

  • Club One

    Club One

    Tasojen jatkaminen

    Club One -tasojen voimassaoloaikaa jatketaan vielä 31.12.2021 asti.

    Lue tarkemmin Club One -tasojen voimassaolosta

Matkustajien hyvinvoinnista huolehtiminen

  • Miten Tallink Silja huolehtii matkustajien hyvinvoinnista?

    Teemme kaikkemme asiakkaidemme ja henkilökuntamme terveyden sekä hyvinvoinnin turvaamiseksi myös koronavirusepidemian aikana. Olemme päivittäneet toimintatapojamme, jotta jokainen voisi matkustaa luottavaisin mielin.

    Tallink Siljalla on hyvin tarkka toimintasuunnitelma mahdollisten virusten tai epidemioiden osalta. Teemme tiivistä yhteistyötä terveysviranomaisten kanssa ja noudatamme heiltä saamiamme ohjeita.

    Huomioithan matkustaessasi laivoillamme, että poikkeustilasta johtuen liikennöivien laivojen palvelut ja aukioloajat voivat poiketa normaalista. Ajankohtaiset tiedot on aina saatavilla laivojen infoista.


    Lue tarkemmin, mitä toimenpiteitä olemme tehneet laivamatkustajien hyvinvoinnista huolehtimiseksi →

    Alla löydät konkreettista tietoa toimenpiteistämme.
    Klikkaa linkkiä nähdäksesi vastauksen.

    Toimenpiteet terminaaleissa
    • Terminaaleissa on useita käsien pesu- ja desinfiointipisteitä.
    • Hyvästä käsi- ja yskimishygieniasta muistutetaan banderollein.
    • Turvavälien pitämisestä muistutetaan lattiatarroilla ja kuulutuksilla.
    • Odotus- ja jonotusalueet on merkitty niin, että riittävän turvavälin pitäminen on mahdollista.
    • Lähtöselvitys suositellaan tekemään etukäteen mobiililaitteella tai terminaaleissa olevilla lähtöselvitysautomaateilla.
    • Lähtöselvitysautomaatteja desinfioidaan säännöllisesti. Lisäksi automaatit on sijoitettu uudelleen niin, ettei porttien läheisyyteen synny ruuhkaa.
    • Sairaana ei ole sallittua matkustaa. Matkustajan on lähtöselvityksen yhteydessä vahvistettava, että on tietoinen tästä.
    • Terveysneuvontapisteitä on avattu Helsingin ja Turun terminaaleihin.
    • Aikaa kannattaa varata reilusti rajatarkastuksiin sekä lähtö- että kohdesatamassa.
    Toimenpiteet laivoilla
    • Laivoilla riittävästä turvavälistä huolehditaan useilla eri toimenpiteillä ja tilojen käyttöä on suunniteltu uudelleen, jotta etäisyydet voitaisiin paremmin säilyttää.
    • Matkustajia muistutetaan hyvästä käsi- ja yskimishygieniasta sekä riittävästä turvavälistä.
    • Laivoilla on käsienpesupisteitä ja käsidesiautomaatteja. Mahdollisuuksien mukaan on myös pyritty rakentamaan ylimääräisiä käsienpesupisteitä.
    • Käsienkuivausautomaatit on poistettu käytöstä.
    • Pintoja puhdistetaan ja desinfioidaan perusteellisemmin ja tiheämmin.
    • Myymälöissä desinfioidaan säännöllisesti sekä ostoskärryjä ja -koreja että hajuvesi- ja kosmetiikkatestereitä.
    • Myymälöissä ja ravintoloissa on asetettu asiakkaiden enimmäiskapasiteetti.
    • Pleksilaseja on asennettu tarvittaviin paikkoihin.
    • Buffet-ruokailussa pintoja desinfioidaan, ottimia vaihdetaan usein ja lisäksi on tarjolla kertakäyttökäsineitä ja käsienpesu-/desinfiointipisteitä. Huolehdithan itsekin käsienpesusta usein.
    • Lasten pallomeret on toistaiseksi suljettu.
    • Tanssilattiat on toistaiseksi suljettu.
     
    Mahdollinen altistuminen koronavirukselle laivamatkalla

    Jokaisen on tällä hetkellä yleisestikin hyvä seurata omaa terveydentilaansa, riippumatta siitä, onko matkustanut laivalla, raitiovaunulla, lentokoneella tai jollain muulla kulkuvälineellä tai liikkunut yleisillä paikoilla, kaupoissa, ravintoloissa jne.

    Sairaana tai oireilevana ei ole sallittua matkustaa ja matkustajan on ennen lähtöselvityksen tekemistä vahvistettava, että on tietoinen tästä. Vahvistus tehdään lähtöselvityksen yhteydessä.
    Mitä tehdään, jos matkustaja oireilee matkan aikana?

    Mikäli matkustaja saisi laivamatkan aikana koronaviruksen kaltaisia oireita, toivoisimme hänen ilmoittavan asiasta välittömästi laivan miehistölle. Sairastunut tai oireileva henkilö eristettäisiin matkan ajaksi omaan hyttiinsä ja hänet ohjattaisiin seuraavassa satamassa jatkotutkimuksiin. Myös hänen kanssaan samassa hytissä matkustaneet, tai lähikontaktissa olleet muut seurueen jäsenet, eristettäisiin loppumatkan ajaksi hyttiin. Laivan henkilökunta huolehtisi loppumatkan ajan, että he saisivat syötävää ja juotavaa.

    Matkustajan käytössä ollut hytti poistettaisiin myynnistä ja desinfioitaisiin perusteellisesti ennen hytin luovuttamista seuraaville asiakkaille.

    Tallink Silja olisi tarvittaessa kohdemaan terveysviranomaiseen yhteydessä ja jatkotoimenpiteet sovittaisiin yhteistyössä heidän kanssaan. Matkustaja ohjattaisiin jatkotutkimuksiin ja laboratoriokokeisiin kohdemaassa. Laivoilla ei ole mahdollista tehdä koronavirustestejä.
    Mitä tehdään, jos matkustaja sairastuu matkan jälkeen?

    Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL), alueellinen sairaanhoitopiiri sekä matkustajan kotikunta selvittävät yhteistyössä positiivisen testituloksen saaneen henkilön liikkumista ja mahdollista kanssaihmisten altistamista virukselle. THL informoi asiasta tarpeen ja tilanteen mukaan myös laivayhtiötä, ja pyytää tarvittaessa olemaan yhteydessä laivalla olleisiin muihin matkustajiin.
    Mahdollinen altistuminen ja terveysviranomaisen ohjeet

    Paikallinen terveysviranomainen päättäisi sairastuneen henkilön koronavirustestituloksen valmistuttua ja omien muiden selvitystensä pohjalta, onko mahdollista, että myös muut laivamatkustajat olisivat voineet altistua koronavirukselle.

    Viranomainen tekee aina päätöksen siitä, informoidaanko muitakin laivamatkustajia tapauksesta. Tallink Silja lähettäisi asiasta tekstiviestin ja tarvittaessa sähköpostin kyseisellä laivalla oleville asiakkaille, mikäli viranomainen näin päättäisi. Viestin saa siis ne matkustajat, joita asia koskee. Jos asiakas ei ole saanut viestiä tai lisätietoa, niin kyseisellä laivamatkalla ei ole tiedossa mahdollisia altistumisia THL:n tietojen mukaan.

    Mikäli koronavirustartunta vahvistetaan laboratoriotutkimuksilla, ja olisi tarvetta informoida laivalla olleita matkustajia, niin käytännössä heitä pyydettäisiin seuraamaan omia oireitaan ja hakeutumaan testeihin mahdollisimman alhaisella kynnyksellä, mikäli oireita ilmaantuu. Muita matkustajia ei lähtökohtaisesti aseteta karanteeniin.

Helsinki–Tallinna

 

Megastarilla, Starilla ja rahtilaivoillamme (Sea Wind, Regal Star ja Sailor) on käytettävä maskia laivan yleisissä tiloissa liikuttaessa. Maskia on käytettävä aina myös Viron satamissa. 

Toivomme matkustajien tekevän lähtöselvityksen etukäteen mobiilisovelluksen kautta. Lue lisää ja lataa mobiilisovellus

  • Victoria I liikennöinti on keskeytetty toistaiseksi.

    Silja Europan liikennöinti on keskeytetty toistaiseksi. Tämänhetkisen suunnitelman mukaan Silja Europa palaa liikenteeseen huhtikuun 2021 alussa.

    Tutustu kaikkiin karanteenivapaisiin risteilyihin

  • Megastar ja Star

    Tallink Shuttle -laivat liikennöivät Tallinnaan

    Megastar liikennöi normaalin aikataulun mukaisesti.

    Starin viikonloppuaikatauluissa on muutoksia 3.10.2020 alkaen. Lue lisää

     

    Länsiterminaali T2 on avoinna:
    ma klo 6.00-22.30
    ti klo 6.00-23.00
    ke-su klo 6.00-22.30

    Asiakaspalvelumme palvelee koko päivän. Lähtöselvitys aukaa 1,5 tuntia ennen laivan lähtöä.

    Toistaiseksi emme ota vastaan käteistä rahaa terminaalissa.

    Tutustu risteilyihin

Turku-Tukholma

Tallink hotellit

  • TALLINK CITY-, TALLINK SPA & CONFERENCE, TALLINK EXPRESS ja TALLINK HOTEL RIGA -HOTELLIT

    Tallink Spa & Conference Hotel ja Tallink Express Hotel Tallinnassa ovat avoinna.

    Tallink City Hotel on toistaiseksi suljettu.

    Tallink Hotel Riga Latviassa on toistaiseksi suljettu.

    Asiakkaidemme hyvinvointi on meille ensiarvoisen tärkeää.
    Lue lisää hotelliemme toimenpiteistä